FIRST ARRIVAL PICKING USING TWO DIFFERENT METHODS: MDPE AND DBSCAN. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
PDF
Ms_Thesis (Abdullah Al-Mashhor)_Final_version.pdf Restricted to Repository staff only until 2 January 2022. Download (5MB) |
Arabic Abstract
يعد وقت اشارة الوصول الأولى للبيانات الزلزالية ضروريًا ليتم انتقاؤه بدقة لتعزيز كفاءة طرق التصحيح الزمني للبيانات الزلزالية لمعالجة كلا من بيانات الانعكاس والانكسار. الغرض من هذه الأطروحة هو تطبيق تقنيتين جديدتين لانتقاء وقت الوصول الأولي على كل من البيانات الحقيقية والاصطناعية لتقييم مزايا وقيود كل تقنية. الطريقة الأولى المقترحة تعتمد على الحد الأقصى للاختلاف بين النقاط المجاورة لغلاف التسجيل الزلزالي (MDPE). هذه الطريقة تبدأ بحساب تحويل هيلبرت للتسجيل الزلزالي لتوليد تسجيل زلزالي معقد يتكون من الجزء الحقيقي والخيالي. بعد إنشاء التسجيل الزلزالي المعقد، يتم استخراج السعة اللحظية (أو غلاف التسجيل الزلزالي) ثم استخدامها لانتقاء وقت اشارة الوصول الأولى. يتم اختبار طريقة MDPE على سجلات البيانات الاصطناعية ومن ثم مقارنتها مع أوقات اشارة الوصول الأولى المنتقاة بشكل يدوي. بعد ذلك، تم اختبار الطريقة نفسها على بيانات حقيقية وتم عمل مقارنة بين كل من طريقة MDPE وP-phase picker مع أوقات اشارة الوصول الأولى المنتقاة بشكل يدوي. الطريقة الثانية المقترحة تعتمد على خوارزمية التجميع DBSCAN. تبدأ هذه الطريقة باختيار نافذة متحركة بها عدد معين من التسجيلات الزلزالية وعدد من العينات. بعد ذلك، يتم تطبيق طريقة فرق أزمنة الوصول الخطية (LMO) على نطاق محدد من السرعات لإزاحة التسجيلات الزلزالية ولإزالة الانحدار الخطي لأحداث اشارة الوصول الأولى. بعد ذلك، يتم تجميع كل التسجيلات الزلزالية التي تمت ازاحتها باستخدام LMO لكل قيمة سرعة حيث إن القيمة القصوى للطاقة الناتجة عبارة عن موقع السرعة المثالية داخل النافذة المتحركة. أخيرا، يتم استخدام خوارزمية DBSCAN لتقسيم البيانات داخل النافذة المتحركة وتحديد النقطة الوسطى داخل المجموعة الكبرى كموقع لإشارة وقت اشارة الوصول الأولى. تم تطبيق طريقة DBSCAN على سجلات البيانات الاصطناعية ومن ثم تم مقارنتها مع أوقات اشارة الوصول الأولى المنتقاة بشكل يدوي.
English Abstract
First arrival traveltime is essential to be picked accurately to enhance the efficiency of the static correction methods for both reflection and refraction data processing. The purpose of this thesis is to apply two new techniques of first arrival traveltime picking on both real and synthetic data to evaluate the advantages and limitations of each technique. The first proposed method is based on the maximum difference between adjacent points of the envelope (MDPE) of a seismic trace. This method starts by calculating the Hilbert transform of the seismic trace to generate a complex seismic trace, which consists of the real and imaginary parts. After generating the complex seismic trace, the instantaneous amplitude or the envelope is extracted and then used for picking the first arrival traveltime. We first test the MDPE method on synthetic shot records and then compare the automatically picked first arrival traveltimes based on it with those picked manually by an experienced processor. Furthermore, we perform the same test on two real shot records (6 and 25) from Yilmaz’s published assortment of worldwide real seismic data. Finally, we apply the MDPE method on 58 traces extracted from a real 2D land seismic data set from southeast Texas and compare the MDPE method and the P-phase picker method against manual picks. The second method is based on the density-based spatial clustering of applications with noise (DBSCAN). This proposed method starts by selecting a sliding window with a certain number of traces (or wavelengths) wide and samples (or periods) long. Then, a linear moveout (LMO) shift is applied for a range of velocities to compute a single time shift for each trace within the selected window and remove the dipping of first arrival events. After that, all shifted traces for each velocity value are stacked to get the output energy where the maximum output energy value is the location of the optimum velocity for the selected window. Finally, DBSCAN clustering algorithm is applied to divide the stacked gather into different clusters and select the centroid point of the maximum cluster to be the optimum apparent velocity and the first arrival traveltime location. The DBSCAN method is tested on a synthetic shot record and then compared with those picked manually by an experienced processor.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Earth Sciences |
Department: | College of Petroleum Engineering and Geosciences > Geosciences |
Committee Advisor: | AL-SHUHAIL, ABD-UL-LATIF |
Committee Members: | MAHMOUD, SHERIF and Liu, Bo |
Depositing User: | ABDULLAH AL MASHHOR (g201265940) |
Date Deposited: | 04 Jan 2021 11:13 |
Last Modified: | 04 Jan 2021 11:13 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/141782 |