ESTIMATING RATE OF GROUNDWATER DEPLETION IN THE EASTERN PROVINCE AQUIFER SYSTEM USING GRACE-INSAR DATA

ESTIMATING RATE OF GROUNDWATER DEPLETION IN THE EASTERN PROVINCE AQUIFER SYSTEM USING GRACE-INSAR DATA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
MS_Thesis_Arya_Pradipta.pdf
Restricted to Repository staff only until 14 May 2020.

Download (2MB)

Arabic Abstract

إن الاستغلال المفرط لموارد المياه العذبة قد لا يهدد استدامة طبقة المياه الجوفية الأحفورية فحسب ، بل قد يؤدي أيضًا إلى هبوط التربة. يمكن مراقبة هذه المشكلات في المناطق القاحلة ذات القياسات الأرضية القليلة من خلال دمج الاستشعار عن بعد بواسطة الأقمار الصناعية الحديثة. اجريت هذه الدراسة لمراقبة تغير مخزون المياه الجوفية وتطور هبوط الأراضي في المنطقة الشرقية من خلال استخدام الأقمار الصناعية GRACE و InSAR من يناير 2007 إلى ديسمبر 2016 ومن يونيو 2016 إلى ديسمبر 2016 ، على التوالي. أظهر GRACE أن معدل الاستنزاف للمياه الجوفية بلغ -6.384 ± 0.409 مم / سنة على مدار 10 سنوات من فترة الدراسة. بشكل عام ، شهدت قرية العليا, النعيرية - الصرار , الدمام - القطيف والأحساء هبوطًا خلال فترة قصيرة الأجل. كشفت هذه الدراسة أيضا أن المنطقة الحضرية لديها هبوطاً أقل مقارنةً بالمنطقة الزراعية ، وخاصة في الدمام والأحساء. كما سلطت هذه الدراسة الضوء على الإطار الفعال من حيث التكلفة لتقييم التباينات المحدودة في المياه الأحفورية التي قد تؤدي إلى انضغاط طبقة المياه الجوفية.

English Abstract

The overexploitation of freshwater resources might not only threaten the sustainability of fossil aquifers, but also attribute to ground subsidence. In an arid area with fewer ground measurements, these issues can be monitored by integrating recent satellite observations. This study is focused on observing groundwater storage change and land subsidence development in the Eastern Province through GRACE and InSAR satellite missions from January 2007 to December 2016 and from June 2016 to December 2016, respectively. GRACE-derived groundwater storage exhibits the depletion rate of -6.384 ± 0.409 mm/yr over 10 years of the study period. In general, Qaryat al Ulya, Nairyah-Al Sarrar, Dammam-Qatif, and Hasa experience subsidence during the short-term period. This study revealed that the urban area depicts smaller subsidence compared to agriculture area, particularly in Dammam and Hasa. This study highlights the cost-effectiveness for assessing the limited fossil water storage variations that might lead to aquifer compaction.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Earth Sciences
Research > Remote Sensing
Research > Environment
Divisions: College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor: Makkawi, Mohammad
Committee Members: Abdalla, Elamin and Kaka, SanLinn and Al-Shaibani, Abdulaziz
Depositing User: ARYA PRASETYO (g201506210)
Date Deposited: 21 May 2019 12:47
Last Modified: 01 Nov 2019 21:01
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140970