Constructability Implementation for Complex Projects In Saudi Construction Industry

Constructability Implementation for Complex Projects In Saudi Construction Industry. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF
Constructability_Implementation_for_Complex_Projects_In_Saudi_Construction_Industry.pdf
Restricted to Repository staff only until 10 April 2020.

Download (79MB)

Arabic Abstract

تعتبر صناعة البناء السعودية واحدة من أكبر صناعات البناء في المنطقة. حاليا، معظم هذه المشاريع المعقدة هي لإعادة بناء البنية التحتية للمملكة العربية السعودية. وبالتالي، أصبحت ممارسات "منهج البناء المخطط Constructability" أكثر أهمية لمنع و/أو تخفيف مخاطر المشروع التي قد تؤثر على نجاحه. تم إجراء العديد من الدراسات والأبحاث في "منهج البناء المخطط"، ولكن لا يزال هناك نقص في البحوث والدراسات التي تربط مستوى تعقيد المشروع بممارسات "منهج البناء المخطط". الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو دراسة تأثير تطبيق ممارسات "منهج البناء المخطط" على الملاك والمصممين/الاستشاريين والمقاولين الذين يقومون بتنفيذ مشاريع الإنشاءات الصناعية المعقدة في المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية. لتحقيق هدف هذه الرسالة، تم تطوير استبيان وتوزيعيه على شركات الملاك والمصممين/الاستشاريين والمقاولين. يحتوي هذا الاستبيان على أسئلة تسمح للمشاركين بإضافة المزيد من التفصيل و/أو تحديد إجابات أخرى. بالإضافة إلى ذلك، تم اختيار وتحليل مشروع صناعي معقد من بين المشاريع الصناعية المقامة في المملكة العربية السعودية والتي تم فيه استخدام "منهج البناء المخطط". ضمن هذه الدراسة، تمت تغطية مستوى استخدام "منهج البناء المخطط"، سبل تنفيذه، فوائده، حواجز وعوامل نجاحه. بالإضافة إلى العوامل المؤثرة على مستوى التعقيد في المشروع. قامت الدراسة بمناقشة وبإظهار النتائج الرئيسية والثانوية والتي تم الحصول عليها من خلال دراسة الحالة التي أجريت و/أو الاستبيان الموزع. بالإضافة إلى تقديم التوصيات والتي بدورها تسهم في تطوير ممارسات "منهج البناء المخطط" من قبل الملاك والمصممين/الاستشاريين والمقاولين الذين يقومون بتنفيذ مشاريع الإنشاءات الصناعية المعقدة في المنطقة الشرقية بالمملكة العربية السعودية.

English Abstract

The Saudi construction industry considered one of the largest construction industries in the region. Currently, most of the projects are for re-building the Kingdome infrastructure which considered as complex projects. Hence, the constructability practices implementation become more important to prevent and/or mitigate the project risks that may affect the project success. Many studies and research have been done in the constructability field, yet still there is lack of researches and studies that links the project complexity level with the constructability practices. The main aim of this study is to investigate the impact of implementing constructability practices among the owner, designer/consultant and constructor firms who are executing complex industrial construction projects in the Eastern Province of the Kingdom of Saudi Arabia. To achieve this objective, a questionnaire containing close-ended questions with allowing the participants for more elaboration and/or specifying other answers was developed and distributed among the owner, designer/consultant and constructor firms. In addition, a complex industrial project among the Saudi construction industry that has implanted constructability concept was selected and analyzed as a case study. The level of constructability implementation, constructability implementation techniques, benefits, barriers & success factors and project complexity factors were covered. Moreover, major and minor findings obtained from the conducted case study and/ or the distributed questionnaire were presented and discussed along with the study recommendations.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Construction
Engineering
Divisions: College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor: shash, ali
Committee Members: alhadidi, laith and alshibani, adel
Depositing User: SALEH ALMUFADHI (g201060100)
Date Deposited: 30 Apr 2019 07:55
Last Modified: 01 Nov 2019 20:44
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140925