Impact of Saudi Energy Market Restructuring on Buildings Energy Performance

Impact of Saudi Energy Market Restructuring on Buildings Energy Performance. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img] PDF (PDF file of MS Thesis)
Impact_of_Saudi_Energy_Market_Restructuring_on_Buildings_Energy_Performance_Final_Draft.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 23 February 2020.

Download (2MB)

Arabic Abstract

الدراسة تحقق في الأثر على استهلاك الطاقة في قطاع المباني في المملكة العربية السعودية وعن أثر التغييرات الهيكلية في قطاع الطاقة على الاستهلاك. وتم تطوير نموذج لعمل السوق الكهربائي وكيف يستطيع هذا النموذج محاكاة الآثار الاقتصادية والبيئية للتغييرات الهيكلية . غرض البحث الأساسي انشاء نموذج محاكاة لأثر التغيرات التي تحصل في سوق الكهرباء في السعودية والتي سيتم فيها رفع الدعم المقدم على شكل وقود رخيص وسيتم إعادة هيكلة السوق ورفع كفاءته ليكون سوقاً تنافسيا ودراسة أثر ذلك على أداء الطاقة في مجال المباني الذي يستهلك ما يقارب 80% من الطاقة المنتجة في السعودية. الدراسة تستعرض اللاعبين الرئيسيين في السوق وكيف سيكون سوقاً تنافسيا للكهرباء وما هي التكاليف للإنتاد بحيث يعمل السوق بدون دعم حكومي . الدراسة توصلت إلى وجود علاقة مباشرة بين أداء المباني في الطاقة والتغييرات الهيكلية التي تحدث في سوق الكهرباء وتم التطرق إلى نموذج إدخال الخلايا الشمسية وكيفية احتساب أثرها في التكاليف والإستهلاك على مستوى الوحدات وعلى مستوى وطني. الدراسة توصلت إلى أن لكل زيادة في رفع قيمة التعرفة بـ 3% سينتج عنه خفض في الإستهلاك 1% وذلك لعينة من المنازل التي تم اختيارها للدراسة وتم دراسة الأثر بوجود خلايا شمسية وعدم وجود خلايا شمسية ووجد أن أفضل سيناريو للإستهلاك هو في وجود خلايا شمسية حيث رغم أن التعرفة سيتم رفعها إلا أن التوفير الحاصل من الخلايا سيكون مفيداً للمستهلك وللمملكة على حد سواء. كما توصلت الدراسة إلى أن الآثار الإقتصادية على المستهلك ستكون عالية حيث أن سعر السوق التنافسي للكهرباء سيكون 39 هللة / ك.و.س مما يجعل من استخدام الخلايا الشمسية ذا عائد اقتصادي مجدي للمستهلك عند تطبيق صافي استهلاك الطاقة ومن جهة أخرى فإن الآثار الإقتصادية للملكة ستكون ايجابية من ناحية التوفير في الوقود وبناء محطات توليد جديدة وخطوط نقل طاقة وتوزيع وأيضاً التقليل من انبعاثات ثاني أكسيد الكربون لكن في عينة الدراسة سترتفع نسبة الإحتياج للطاقة أو ما يعرف بفقر الطاقة الذي بلغ في 2018 ما يقارب 16% من المستهليكن مما يحتم إعادة إصلاح منظومة الدعم للشرائح المستفيدة ورفع طفاءة استخدام الطاقة بالشكل الأمثل

English Abstract

This thesis discusses the impact of energy market restructuring on building energy performance. The new regulations and initiatives to liberalize the electricity market in Saudi Arabia will entail changes in consumer behavior and building energy consumption. The thesis focuses on building sector since it consumes about 80% of electricity in Saudi Arabia. The assessment of the impact will calculate the factors affecting the energy performance pertaining to buildings. A market model is developed to anticipate impacts and study the economic and environmental values gained. Also, such model will be able to correlate and study the impact of the electricity market restructuring on energy performance of buildings with respect to costs and consumption. In order to establish a link between electricity markets restructuring and building energy performance, a model is established. The model will have inputs that affect directly the building energy performance. The model will predict the future consumption of electricity, cost of consumption and Energy Use Index (EUI) based on different scenarios. It is evident from the analysis and data gathered that for an increase of 3% in tariff, there will be a decrease in demand for 1% in Saudi Arabia electricity market. The implementation of PV net metering in buildings will have positive impacts as it will enhance energy performance of the buildings and will gain benefits for both consumers and the country. The economic impact is based on different scenarios. From customer perspective if the aim is to gain independent energy supply from PV systems, the business case is not positive while if the aim is to avoid increasing cost for the future tariff when the subsidies are lift, the business case is positive for the consumer. On the other hand, the business case from the Kingdom of Saudi Arabia is positive due to the savings in oil consumption, costs avoided for generation, transmission and distribution networks. In addition, significant CO2 emissions reductions are obtained. However, significant energy poverty occurs at 16% of the households and expected to increase for future tariff prices.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Environmental
Architectural
Engineering
Electrical
Divisions: College Of Environmental Design > Architectural Engineering Dept
Committee Advisor: Asif, Muhammad
Committee Members: Alshibani, Adel and Al Muhaini, Mohammed
Depositing User: AYEDH AL-FARDAN (g200272580)
Date Deposited: 28 Feb 2019 14:40
Last Modified: 01 Nov 2019 20:44
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140902