PERFORMANCE EVALUATION OF VDI-BASED PRIVATE CLOUD TECHNOLOGY FOR EDUCATION AND RESEARCH

PERFORMANCE EVALUATION OF VDI-BASED PRIVATE CLOUD TECHNOLOGY FOR EDUCATION AND RESEARCH. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
Saleh_Alyahya's_Thesis_-_g201101050.pdf

Download (3MB) | Preview

Arabic Abstract

يمثل تعزيز البيئات التعليمية والبحثية في الجامعات ومعاهد البحوث تحدياً مستمراً. حالياً، المنظمات التعليمية تقدم وسائل مادية حقيقية لمنسوبيها من أعضاء هيئة التدريس والطلاب. هكذا تكوينات في بيئات تعليمية تعتبر مُكلفة وغير مرنة وكذلك يصعب صيانتها وتعاني الجامعات ومعاهد البحوث من القيود المفروضة على الخدمات التي تقدمها البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات التقليدية إلى المستخدمين في كل المجالات ومنها النفقات العالية. والتي كان سببها الإدارة، وتطوير، وصيانة المكونات، حيث تعتبر خدمات تكنولوجيا المعلومات التقليدية مُكلفة جداً بالمقارنة مع البنية التحتية الافتراضية. الغاية هي أن تُستخدم بشكل أمثل أو تُعزز بأحد تقنيات الحوسبة السحابية، البنية التحتية لسطح المكتب الافتراضي VDI، لدعم التدريس وأنشطة البحث العلمي ضمن أي منظمة تعليمية. الحوسبة السحابية قد أعادت تعريف النظرة إلى موارد الحوسبة كإطار عمل حيث توفَرَ هذه الموارد بطريقة حيوية عند الطلب. بالحوسبة السحابية، تلك الموارد التي يتم إيصالها للمستخدمين تكون عابرة للحدود الجغرافية والوقت. على سبيل المثال، البيئة الافتراضية تخزن السطح المكتبي الافتراضي الناتج من على خادم مركزي عن بعد، بدلاً من التخزين المحلي في جهاز العميل عن بعد، وبالتالي عندما يعمل المستخدمين من سطح مكتب عميل افتراضي عن بعد، كل البرامج والتطبيقات والعمليات والبيانات المستخدمة تصبح محفوظة ومُشغلة مركزياً. ولذلك، هناك مجموعة متنوعة من البائعين لمنصات VDI وبرامج Hypervisor التي يمكن أن تبني البيئات الافتراضية. وبالتالي، عند تطبيق التمثيل الافتراضي لبيئات البنى التحتية، أي منصة VDI من بين منصات أخرى هي الأنسب للجامعات ومعاهد البحوث من الممكن أن يتم تبنيها ضمن بيئاتها التعليمية؟ تقييم وفحص الأداء لأبرز منصتين في البنية التحتية لسطح المكتب الافتراضي فقط كنطاق بحثي، وهما VMware Horizon و Citrix XenDesktop، باستخدام Login VSI كأداة فحص برمجية هو ما سيتم إجراؤه بوضعهما في تصميمات بنيوية متجانسة مستقلة في هذا المشروع البحثي كإجابة نهائية على السؤال الهام المذكور آنفا

English Abstract

Enhancing the educational and research environments in universities and research institutions is continually challenging. Currently, educational organizations provide physical facilities to their staff and students. Such setups can be expensive, inflexible and difficult to maintain and suffer from the limitations on the services provided by their traditional Information Technology (IT) infrastructures to their various end users. Also, the overheads which are caused by managing, upgrading and maintaining all the traditional IT components and services are very high compared to virtualization environments. The aim is to utilize and to enhance one of the cloud computing technologies, Virtual Desktop Infrastructure (VDI), for supporting teaching and research activities within an educational organization. Cloud computing has redefined the view of computing resources as a framework where these resources are provisioned dynamically on demand. With cloud computing, these resources can be delivered to users across geographical and time boundaries. For example, virtualization stores the resulting virtualized desktop on a remote central server, instead of on the local storage of a remote client; thus, when users work from their remote desktop client, all of the programs, applications, processes, and data used are kept and run centrally. Therefore, there is a variety of venders for varied VDI platforms and hypervisors by which virtualization environments can be built. Thus, when applying virtualization to an infrastructural environment, which VDI platform among others is suitable for universities and research institutes to be adopted within their educational environments? The performance evaluation for only two well-known VDI platforms as a research scope, VMware Horizon and Citrix XenDesktop, using Login VSI as a software benchmarking tool will be conducted by placing them in separate homogeneous architectural designs in this research project as a final answer to the important stated question.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Department: College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science
Committee Advisor: Azzedin, Farag
Committee Members: Ahmed, Moataz and Mahmood, Sajjad
Depositing User: ALYAHYA SA ABDULRAHMAN (g201101050)
Date Deposited: 31 May 2018 09:25
Last Modified: 31 Dec 2020 07:45
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140754