A Holistic Framework for the Performance Evaluation of Higher Education Academic Facilities Case Studies at KFUPM

A Holistic Framework for the Performance Evaluation of Higher Education Academic Facilities Case Studies at KFUPM. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
PDF (A Holistic Framework for the Performance Evaluation of Higher Education Academic Facilities Case Studies at KFUPM)
A_Holistic_Framework_for_the_Performance_Evaluation_of_Higher_Education_Academic_Facilities_Case_Studies_at_KFUPM.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (8MB) | Preview

Arabic Abstract

إطار عمل شامل لتقييم أداء المنشآت الأكاديمية للتعليم العالي - دراسات حالة بجامعة الملك فهد للبترول والمعادن تمر بيئة المباني بتغيرات سريعة وابتكارات لذلك فإنه من المهم كثيراً الحفاظ على أصول المباني الحالية وصيانتها لتلبية متطلبات المستخدمين. تلعب المباني الأكاديمية دورًا هامًا في نجاح الطلاب في أي مؤسسة أكاديمية هذا وتتطلب مسائل ومشكلات الصيانة في المرافق الأكاديمية للتعليم العالي تغذية استرجاعية وعبرة الدروس المستفادة من الطلاب وأعضاء هيئة التدريس والموظفين الذين يشغلون المبنى ولتحقيق ذلك يمكن عمل تقييم ما بعد شغل المبنى لكن معظم دراسات التقييم لما بعد شغل المبنى التي أجريت في الماضي تفتقر إلى نهج شمولي. وعليه يتم القيام بهذا البحث لتطوير نهج نوعي وشمولي أكثر للتقييم لما بعد شغل المبنى. تقدم هذه الدراسة إطار تقييم شامل لما بعد شغل المباني وكيف يمكن تطبيقه على المرافق الأكاديمية للتعليم العالي كدراسة حالة. وسوف يتم إنجاز ذلك في جزئين: الجزء الأول هو تطوير إطار لإجراء تقييم شامل لما بعد شغل المباني بناءً على مراجعة مكثفة للمراجع والوثائق التي من شأنها أن تؤدي إلى إيجاد إطار شامل للتقييم لما بعد شغل المباني إلى جانب إستخدام أداة استبيان شامل يحدد مؤشرات الأداء الرئيسية. في الجزء الثاني من هذه الدراسة، تم تعزيز وتطبيق أداة الاستبيان بطرق أخرى مثل المقابلات والتفحص الشامل والقياسات النقطية لتقييم جودة منشآت البناء هذا وسيساعد إطار عمل التقييم لما بعد شغل المباني على إيجاد المزيد من التغذية النوعية الاسترجاعية في دراسات تقييم أداء المباني الأكاديمية للتعليم العالي وسيقدم إطار تقييم الأداء فائدة كبيرة وخاصة لمديري المرافق والمهندسين المعماريين وستفيد دراسات الحالة مرافق جامعة الملك فهد للبترول والمعادن والأقسام الأكاديمية في تحديد بعض القضايا الرئيسية للمباني الأكاديمية. بالإضافة لذلك يمكن استخدام التوصيات لخطط التقويم قصيرة وطويلة الأجل لتحقيق مستوى أعلى من الجودة والارتياح في المرافق الأكاديمية للتعليم العالي.

English Abstract

Thesis Title: A Holistic Framework for Performance Evaluation of Higher Education Academic Facilities - Case Studies at KFUPM As the built environment is going through rapid changes and innovations, it is extremely important to keep the existing building assets maintained to meet the user requirements. Academic buildings play a crucial part in the success of students in any academic institution. Maintenance issues and problems in higher education academic facilities demand feed-back and lessons-learnt from the students, faculty and staff who occupies the building. In order to accomplish this, Post Occupancy Evaluation can be carried out, but most of the POE studies conducted in the past lacks a holistic approach. Thus, this research is executed to develop a more qualitative and holistic approach to POE. This study presents a holistic post occupancy evaluation framework and how it can be applied to higher education academic facilities as a case study. This will be achieved in two parts. The first part is the development of a framework to conduct a holistic post occupancy evaluation based on an extensive literature review, resulting in a holistic POE framework along with a comprehensive questionnaire tool identifying key performance indicators. In the second part of this study, the questionnaire tool is enhanced and applied along with other methods such as interviews, walkthroughs and spot measurements to assess the quality of build facilities. The POE framework will help to arise more qualitative feedback in higher education academic buildings performance evaluation studies. Performance assessment framework would be of particular use to facilities managers and architects. The case studies would also benefit KFUPM facilities and academic departments in identifying some of the key issues of academic buildings. Furthermore, recommendations can be used for short and long term rectification plans to achieve higher quality and satisfaction level in higher education academic facilities.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Architectural
Engineering
Research > Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Architectural Engineering
Committee Advisor: Hassanain, Dr Mohammad
Committee Members: Al-Hammad, Dr Abdul-Mohsen and Khaiyat, Dr Sami A and Al-Qawasmi, Dr Jamal and Alshibani, Dr Adel
Depositing User: ALI IFTIKHAR (g201308070)
Date Deposited: 16 May 2018 10:15
Last Modified: 31 Dec 2020 06:31
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140708

Available Versions of this Item

  • A Holistic Framework for the Performance Evaluation of Higher Education Academic Facilities Case Studies at KFUPM. (deposited 16 May 2018 10:15) [Currently Displayed]