SINGLE VENDOR MULTI BUYER PRODUCTION REMANUFACTURING SYSTEM. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
Thesis_report.pdf Download (1MB) | Preview |
Arabic Abstract
في سلاسل التوريد المغلقة يتم إعادة تصنيع المنتجات المستخدمة لعدة سنوات مع المنتجات الجديدة لتلبية الطلب. هنالك نماذج يتم تطويرها لدراسة هذه السلاسل. نظام تحديد حجم الدفع الاقتصادية هو أحد الأنظمة التي استرعت كثيرا من الانتباه في سلاسل التوريد. مؤخرا, أصبحت هذه النماذج تأخذ في الاعتبار العنصر البيئي في أنشطة التصنيع وإعادة التصنيع في محاول لجعل أنشطة سلاسل التوريد صديقة للبيئة. في هذه الرسالة, نتعامل مع قرارات تحديد حجم دفعة الانتاج لسلسلة توريد مغلقة تتضمن بائعا واحدا وعدة مشترين, وهذه الحالة لم يتم التعامل معها من قبل في الدراسات السابقة. على وجه التحديد, في هذه الرسالة نقترح نموذجين. النموذج الأول هو نموذج لتقليل التكاليف يحدد حجم الدفعات المثالية للتصنيع وإعادة التصنيع من قبل المصنع وكذلك حجم وعدد الشحنات المرسلة للبائع. نقدم هذا النموذج كما نعرض نتائجه ونقوم بدراسة الحساسية لمعرفة أثر العناصر الرئيسية في النموذج. النموذج الثاني هو امتداد للنموذج الأول يأخذ بالاعتبار انبعاث الكربون الناتج من أنشطة الإنتاج والمواصلات . ويتم دراسة الحساسية لهذ النموذج أيضا.
English Abstract
For many years used items are remanufactured and used along newly procured items to fulfill demand. These systems are known as closed loop supply chain (CLSC) systems and models are developed to study them. Economic lot sizing system is such system that received a lot of attention both in single stage and in a supply chain context. In recent years these models also consider the environmental aspect of remanufacturing/manufacturing activities in an attempt to make supply chains greener. In this thesis, we deal with lot sizing decisions for a closed loop supply chain involving a single vendor and multi buyer, a situation that has not been considered so far in the literature. In particular, we propose two models. The first model, we develop a cost minimization model that determine the optimal manufacturing and remanufacturing lot sizes produced by the vendor and the size and number of shipment sent to each buyer. We develop such a model, present numerical results and conduct a sensitivity analysis to investigate the impact of key model parameters. The second model is an extension of the first model that take into account the carbon emission of production and transportation activities. A sensitivity analysis is considered as well.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Engineering |
Department: | College of Computing and Mathematics > lndustrial and Systems Engineering |
Committee Advisor: | Ben Daya, Dr Mohamed |
Committee Members: | Duffuaa, Dr Salih Osman and Nahas, Dr Nabil |
Depositing User: | KANWAR NABI (g201409680) |
Date Deposited: | 15 Jan 2018 12:28 |
Last Modified: | 30 Dec 2020 11:58 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140606 |