FACTORS AFFECTING CONTINGENCY AMOUNT IN BIDDING FOR LARGE CONSTRUCTION PROJECTS: CONTRACTORS PERSPECTIVE. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
merged_document_finlethesis.pdf - Accepted Version Download (1MB) | Preview |
Arabic Abstract
في مرحلة تقديم العطاءات للمشاريع الانشائية يقوم المقاولون بإضافة مبلغ للطوارئ وذلك بعد إتمام عملية تقدير التكلفة للمشروع. يعتمد المقاولون في تقدير هذا المبلغ على الخبرات السابقة ويكون هذا المبلغ عادة بصورة نسبة من القيمة الاجمالية للعقد. في هذه الدراسة، تم جمع البيانات عن 24 مشروع انشائي كبير وتم دراستها وتحليلها باستخدام تقنية التكامل الخطي. وقد تم استخدام التحليل الخطي لتقدير حجم التأثير المالي لعوامل الخطر المختلفة على نسبة الطوارئ في المشاريع المشاركة في الدراسة. وقد أظهرت النتائج ان التغير في نسبة الطوارئ يمكن ايعازه الى اربعة عوامل هي: (1) متطلبات الجدولة الزمنية للمشروع (2) تقييم الثقة في العمالة المتوفرة (3) تقييمك لمخاطر المشاركة في الاستثمار (4) تقييم للوضع الاقتصادي الكلي (توافر العمل) بناء على ما سبق فان هذا البحث يقدم منهجية عملية معتمدة على الإحصاءات لتقدير حجم مبلغ الطوارئ اللازم للمشاريع الانشائية. كذلك يقدم شرح وافي ومنتظم لعملية تطوير النموذج وكذلك لعملية التأكد من فعاليته.
English Abstract
During bidding stage contractors add contingency amount to their estimate in order to deal with risk and uncertainties. Contractors rely on expert judgment to determine this amount and they add certain percentage to the total estimated price. In this study, a data from twenty four large building construction projects were collected through a survey. A quantitative methodology based on correlation and regression analysis were applied to quantify the financial impact of risk factors on contingency levels. The results revealed that the variation in contingency could be related to four factors, which are: (1) Adequacy of schedule requirements (2) Confidence in work force (3) Risk involved in investment (4) Overall economy (availability of work). This research provides practical statistical methodology for the determination of contingency amount in construction. A systematic description for the development and validation of the model is provided along with the results and discussion.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Construction Engineering Research > Management |
Department: | College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management |
Committee Advisor: | Assaf, Sadi |
Committee Members: | Shash, Ali and Alshayeb, Mohammad |
Depositing User: | SHADI SUHAIL ABO ABDO (g201207700) |
Date Deposited: | 06 Feb 2017 08:26 |
Last Modified: | 30 Dec 2020 13:30 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140238 |