A FRAMEWORK FOR THE PROCESS OF EFFECTIVE COORDINATION OF BUILDING SERVICES DURING THE DESIGN DEVELOPMENT AND REVIEW STAGES

A FRAMEWORK FOR THE PROCESS OF EFFECTIVE COORDINATION OF BUILDING SERVICES DURING THE DESIGN DEVELOPMENT AND REVIEW STAGES. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
Babatunde_Olusegun_Adewale_Thesis.pdf

Download (3MB) | Preview

Arabic Abstract

صممت خدمات البناء الرئيسية بشكل مستقل، مما يؤدي إلى الخلاف وإعادة العمل. وكشفت الدراسة أن تنسيق خدمات المبنى خلال تطوير تصميم البناء ومرحلة المراجعة في المملكة العربية السعودية غير فعالة. تؤكد الدراسة أيضا أن هناك حاجة إلى تطوير العمليات الاساسية التي يمكن اعتمادها لتنسيق التصميم. هذة الرسالة لها ثلاثة أهداف. الهدف الأول هو تحديد وتقييم العوامل التي تؤثر على عملية التنسيق الفعال للخدمات المبنى خلال مراحل التصميم والمراجعة .تم تقييم ستة وثلاثون عامل تم تجميعهم في ست فئات من خلال الاستبيان. وتشمل هذه الفئات في مرحلة التخطيط للمشروع، وتصميم النظم الكهربائية والميكانيكية و المرافق الصحية ، وبناء النظمة الكهربائية والميكانيكية والمرافق الصحية ، وتشغيل وصيانة الانظمة الكهربائية والميكانيكية والمرافق الصحية ، وفريق المالك للتصميم والأدوات المستخدمة. وقد تم الحصول على ردود من ثلاثون مهندس معمارى و ثلاثون مقاول و ثلاثون من مديرين المرافق العاملين في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية. أجريت ثلاث تجارب من الاتفاقيات لتحديد مستوى التوافق بين جميع المشاركين على أهمية العوامل المحددة. والهدف الثاني هو وضع إطار لعملية التنسيق الفعال للخدمات المبنى خلال مراحل تصميم والمراجعة . الإطار يتكون من خمس عمليات، وهما "تطوير التصميم النظري مشروع"، "تطوير التصميم الأولي"، "إعداد التصميم المتطور للخدمات الكهربائية والميكانيكية والمرافق الصحية "، "إعداد التصاميم التفصيلية للخدمات الكهربائية والميكانيكية والمرافق الصحية " و "إعداد ملفات البناء للخدمات الكهربائية والميكانيكية والمرافق الصحية ". والهدف الثالث هو للتحقق من صحة الطار المطور من خلال إجراء مقابلة مع عشر مكاتب الهندسة المعمارية الاستشارية . وكان متوسط تقييم مراحل الإطار "مهمة جدا" من قبل المهنيين الذين قيموا الإطار المطور.

English Abstract

Major building services are designed independently, leading to conflicts and rework. The study revealed that building services coordination during the building design development and review stage in Saudi Arabia is ineffective. The study also confirms there is a need to develop standardized processes that can be adopted for design coordination. The thesis has three objectives. The first objective is to identify and assess the factors that influence the process of effective coordination of building services during the design development and review stages. Thirty-six factors grouped under six categories were evaluated through a questionnaire survey. These categories include the planning phase of the project, design of MEP systems, construction of MEP systems, operation and maintenance of MEP systems, owner and design team and tools used. Responses were obtained from 30 architects, 30 contractors and 30 facility managers, practicing at the Eastern province of Saudi Arabia. Three tests of agreements were conducted to determine the level of agreement among all the respondents on the importance of the identified factors. The second objective is to develop a framework for the process of effective coordination of building services during the design development and review stages. The framework consisted of five processes, namely “develop the project conceptual design”, “develop the preliminary design”, “prepare the developed design of MEP services”, “prepare the detailed design of MEP services” and “prepare the construction documents of MEP services”. The third objective is to validate the developed framework through conducting interview with ten A/E consulting offices. The average evaluation of the framework phases was “very important” by the professionals who evaluated the developed framework.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Architectural
Construction
Engineering
Electrical
Mechanical
Department: College of Design and Built Environment > Architectural Engineering
Committee Advisor: Dr. Hassanain, Mohammad A.
Committee Members: Dr. Al-Hammad, Abdul-Mohsen and Dr. Babsail, Mohammad O.
Depositing User: BABATUNDE ADEWALE (g201305050)
Date Deposited: 22 Aug 2016 04:48
Last Modified: 01 Nov 2019 16:35
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140079