VARIATIONS OF OWNER'S ESTIMATED QUANTITIES FOR HIGHWAY PROJECTS IN UNIT PRICE CONTRACTS IN SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
Variations_of_Owner's_Estimated_Quantities_for_highway_projects_in_Unit_Price_Contracts_in_Saudi_Arabia.pdf - Submitted Version Download (2MB) | Preview |
Arabic Abstract
ملخص الرساله الاسم الكامل: محمد محمود ذياب طميزة عنوان الرسالة: التغيرات في كميات العطاءات )التابعه لعقود اعادة القياس او عقود الدفع مقابل الوحده المنفذه( المحسوبه من قبل المالك لمشاريع الطرق في المملكة العربية السعودية. التخصص: ادارة وهندسة التشييد. تاريخ الدرجة العلمية: مايو, 1026 ان عقود اعادة القياس هي اكثر انواع العقود المنتشرة في مجال انشاء الطرق في المملكة العربية السعودية بحيث يتولى المالك حساب الكميات لكل بند في المشروع ومن ثم يقوم بدعوة المقاولين لتقديم اسعارهم مقابل كل بند. بناء على ذلك, يتم ترسية العطاء على المقاول المتقدم باقل سعر كلي للمشروع بحيث تتم الدفعات للمقاول بناء على الكميات المنفذه بدون اي اعتبار للكميات الاساسيه للعقد المزوده من المالك والتي استخدمها المقاول لحساب اسعاره لكل بند. نتيجة لذلك, تعرض هذه الدراسه قضية التغير في الكميات الاساسيه للعقد اثناء التنفيذ وما يتبعها من نتائج. أولا, قدمت الدراسه عرضا حقيقيا لحجم التغيرات في الكميات المحسوبه من المالك اثناء تنفيذ مشاريع الطرق من خلال دراسة خمسة مشاريع طرق منفذه حديثا تحت عقود اعادة القياس بحيث اظهرت النتائج ان غالبية مشاريع الطرق تعاني من ارتفاع تكلفة المشروع بما لا يقل عن 01 % من التكلفة الكلية المتوقعه. ثانيا, بحثت الدراسه عن اهم الاسباب التي تؤدي الى التغير في الكميات المحسوبه من خلال توزيع استبيان لكل من مقاولي الطرق والاستشاريين المؤهلين في المنطقه الشرقيه بحيث اظهرت النتائج ان العوامل التاليه هي من اهم العوامل للتغير في الكميات المحسوبه على التوالي: اخطاء في حساب الكميات بسبب نقص المعلومات عن المشروع, ظروف العمل غير المتوقعه بالموقع, اخطاء ناتجه عن ضعف حساب الكميات, اخطاء ناتجه عن قلة المعلومات عن ظروف الموقع و متطلباته, عدم وضوح مخططات الخدمات والانشاءات الموجودة تحت الارض والمزوده من المالك, وضعف التنسيق بين المؤسسات الحكوميه المتعلقه بمشاريع الطرق. ثالثا, اظهرت نتائج الدراسه ان اهم النتائج السلبيه لزيادة الكميات المقدرة من المالك على الواقع هي على التوالي: زيادة تكلفة المشروع, صعوبة تمويل المالك للمشروع, تاخر المشروع, تاخر الدفعات للمقاولين, بالاضافه الى نتيجه سلبيه مهمه اخرى -والمنتشره في السعوديه بشكل خاص- xvii تتعلق بحذف بعض البنود او تقلبل نطاق العمل لتتناسب مع التمويل الموجود للمشروع مما ادى الى بيئة طرق غير امنه في كثير من الاحيان. واخيرا, اظهرت نتائج الدراسة ايضا أن اهم النتائج السلبيه لنقص الكميات المقدرة من المالك على الواقع تضمنت التالي: ارتفاع تكاليف المشروع غير المباشره على المقاول, عدم الاتزان في اسعار بنود المشروع المقدمه من المقاول, وغيرها الكثير. في النهاية, استخلصت الدراسه ان افضل طريقه لحل هذه المعضله هي تحسين فلسفة المالك في تحضير حساب الكميات, بنود العقود, ظروف العقود, و تنظيمات العقود للحفاظ على حساب كميات دقيقه للمشاريع و الحفاظ على نجاح عقود اعادة القياس وتنفيذها وتنظيمها والتي من شأنها ان تواجه جميع التحديات والنتائج السلبيه لمعضلة التغير في الكميات المقدرة. كلمات مفتاحية: عقود اعادة القياس, زيادة الكميات المقدرة من المالك على الواقع, نقص الكميات المقدرة من المالك على الواقع.
English Abstract
ABSTRACT Full Name : Mohammad Mahmoud Deyab Tomaizeh. Thesis Title : Variations of Owner's Estimated Quantities for Highway Projects i in Unit Price Contracts in Saudi Arabia. Major Field : Construction Engineering and Management . Date of Degree : May, 2016. Unit price is a common type of contracts in construction of highway projects in Saudi Arabia. Usually owners estimate the bid quantities for all required items of work and advertise them for contractors to submit their unit prices for each item. Then, the owner awards the contract to the lowest total cost while the payments are made based on actual quantities completed without responsiveness to initial bid quantities provided by owners. Therefore, this study discusses the issue of quantities variations in highway governmental construction projects under unit price contracts in Saudi Arabia. It gives a real representation of the level of quantities variations experienced by owners through analyzing five recent highway project case studies in Saudi Arabia. The results revealed that most highway construction project experience more than 10%, cost-overrun and sometimes worse. It looks for the major reasons for quantities variations and the major consequences of these variations incurred by owners and contractors, through a questionnaire survey for both highway contractors and consultants certified for designing and preparing project bill of quantities. The major resulted reasons for quantities variation were forecasting errors due to lack of data, unforeseen site conditions, forecasting errors due to poor quantities takeoff, forecasting errors due to unknown site xv conditions by consultants, unclear underground utilities plans, and poor coordination between public agencies. The major consequences of quantities underestimation were increased project cost, owners' difficulties in obtaining their projects funds, project delay, delay in payments to contractors, and many other practices that is special to Saudi Arabia including owners' deletion of some project items or project scope reduction to satisfy the available project budgets. This practice results in a hazardous transportation means for public use. The major consequences of quantities overestimation were increased contractor project overhead, unbalanced contracts, and many other consequences practiced by contractors and incurred by owners. Finally, the study concludes that the best way to solve this issue is to improve owners' philosophy of quantities estimation preparation, contract terms, conditions, and regulations. Doing so will maintain accurate cost estimation and bid quantities, and regulate the unit price contracts bidding and execution that in turn will overcome all consequences associated with quantities variations whether underestimation or overestimation. Keywords: Unit Price Contracts, Quantities Underestimation, Quantities Overestimation.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Management and Marketing Construction Civil Engineering Engineering |
Department: | College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management |
Committee Advisor: | Shash, Ali |
Committee Members: | Assaf, Sadi and Suhariadi, Bambang |
Depositing User: | MOHAMMAD TOMAIZEH (g201307970) |
Date Deposited: | 25 May 2016 04:38 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 16:34 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/139983 |