INTEGRATED SUPPLY CHAIN MODELS WITH RANDOM DEMAND AND FLEXIBLE PRODUCTION PROCESS

INTEGRATED SUPPLY CHAIN MODELS WITH RANDOM DEMAND AND FLEXIBLE PRODUCTION PROCESS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
thesis_soft_copy.pdf

Download (4MB) | Preview

Arabic Abstract

أثبتت نماذج المخزون أنها ذات أداء مكلف في نظام سلسة التوريد. معظم النماذج تفترض معدل انتاج ثابت , ومن أجل عدد قليل من النماذج ذات معدل انتاج متغير فإنه تم افتراض حاجة ثابتة. عملياً, بعض البائعين يقيد حجم الشحنة إلى مضاعفات حجم شاحنة كاملة وهو القيد الذي يحتاج إلى مزيد من الدراسة في إطار نماذج سلاسل التوريد المتكاملة. بدافع من السناريو العملي, تم تحليل ونمذجة تأثير معدلات الإنتاج المتغيرة في نظام إنتاج مرن مع الطلب العشوائي. طورت الشركة المصنعة أحد النماذج الرياضية والمحاكاة مع البائع بإرسال شحنات في مضاعفات حمولة شاحنة كاملة وحفظ اي جرد. يحتاج المصنّع لتحديد أمثلية معدل الإنتاج, ورقم كمية الانتاج لشاحنة حمولة كاملة ومستوى إعادة الطلب كمتغيرات قرار. تم اقتراح أسلوب حل للنموذج الرياضي. تم عرض بعض الأمثلة المشروحة لعرض تاثير الاحتياجات, تغير الاحتياجات و تكلفة عقد الشركة المصنعةو حجم الشاحنة ومعدل إنتاج المخزن وزمن المهلة, وكذلك نسبة استخدام المواد الخام إلى نسبة الإنتاج. تم توسيع المشكلة لاحقا إلى SVMM (مخزون وحيد وععد من المصنّعين). تم نمذجة هذه المشكلة باستخدام برنامج المحاكاة Arena . كما تم محاكاة الأمثلية باستخدام OptQuest لايجاد متغيرات العملية الامثل لايجاد الطريقة الأفضل لإدارة SVMM. أخيرا هناك بعد الأمثلة التي تم طرحها.

English Abstract

Integrated inventory models have proven cost effectiveness in supply chain systems. Most models in the literature assume a fixed production rate, and for the few variable production rate models, deterministic demand is assumed. Also, in practice, some vendors restrict shipment size to multiples of full truckloads, a constraint that needs to be further studied within the context of integrated supply chain models. Motivated by a practical scenario, the impact of variable production rates in a flexible production system with stochastic demand is modeled and analyzed. A single vendor, single manufacturer mathematical and simulation models are developed, with the vendor sending shipments in multiples of full truckloads and keeping no inventory; the manufacturer needs to determine his optimal production rate, production quantity, number of full truckloads from the vendor, and the re-order level as decision variables. A solution technique is suggested for the mathematical model. Illustrative examples are provided to explore the effect of demand, demand variation, holding cost of the manufacturer, truck size, vendor production rate, lead-time, and raw material consumption to production ratio. The problem is later extended to the Single-Vendor, Multiple-Manufacturers (SVMM) case. The extended problem is modeled using Arena simulation software. Simulation optimization is performed using OptQuest software to find the optimal operating parameters of two suggested distribution policies, regarding how best to manage the SVMM supply chain. Finally, illustrative examples are provided.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Systems
Department: College of Computing and Mathematics > lndustrial and Systems Engineering
Committee Advisor: Aldurgam, Mohammad
Committee Members: Alfares, Hesham and Ben-daya, Muhammad
Depositing User: ADEGBOLA ADEKUNLE KEHINDE (g201304690)
Date Deposited: 22 Feb 2016 07:28
Last Modified: 01 Nov 2019 16:32
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/139881