A MARKOV DECISION PROCESS MODEL FOR LOGISTICS IN SUPPLY CHAIN

A MARKOV DECISION PROCESS MODEL FOR LOGISTICS IN SUPPLY CHAIN. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (M.Sc. Thesis_Jazeem_A MARKOV DECISION PROCESS MODEL FOR LOGISTICS IN SUPPLY CHAIN)
MS_thesis.pdf - Accepted Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview

Arabic Abstract

نعتبر النماذج الماركوفية كاملة المشاهدة من الطرق واسعة الانتشار لنمذجة الانظمة متعددة الحالات، وذلك لدعم اتخاذ القرارات المثلى في حالة عدم اليقين. لقد تم استخدام النماذج الماركوفية في العديد من المجالات، مثل ادارة الصيانة، النقل، تخطيط الانتاج، الروبوتات وغيرها الكثير. في هذا البحث تمت دراسة مسألتين ذوات صلة. الأولى تتعلق بأحد الأبحاث المنشورة في عام 2007 في المجلة العالمية لبحوث الانتاج. حيث طور بعض الباحثين نظرية وشروط لضمان الحصول على قرارات منتظمة الترتيب لنموذج ماركوفي متعدد الحالات، يعنى النموذج بتمثيل الخدمات اللوجستية العكسية ضمن ادارة سلاسل الامداد. في هذه الدراسة تم نقض تلك النظرية بواسطة مثال رياضي، ثم تم تعديل شروط النظرية الأصلية و تصحيحها، وذلك بعد توضيح الطريقة الصحيحة الواجب اتباعها وسبب الخطا في النظرية الأصلية. في الجزء الثاني من الأطروحة، تم تطوير نموذج ماركوفي متعدد الحالات كأداة دعم قرار تخطيط الخدمات اللوجستية ضمن سلاسل الامداد، تم تطوير نظريات و شروط جديدة على عناصر المسألة وذلك لترتيب القرارات المثلى على عناصر المجال للمسألة. وأخيرا تمت الاستفادة من خصائص المسألة للحصول على طريقة حل سريعة وفعالة.

English Abstract

Markov Decision Process (MDP) models have been widely used in decision making under uncertainty. MDP has been applied in various fields of study – healthcare, maintenance management, transportations problems, production planning, robotics, and others. In this thesis, two related-problems are addressed. First, an MDP model for reverse logistics (RL) published in the International Journal of Production Research, 2007 is studied, and corrected. A counter example is provided to show that the set of claimed sufficient conditions, to guarantee the existence of threshold policy, are incorrect. The correct way of approaching the problem is provided, and a new set of sufficient conditions for two-period planning horizon are provided, yet, the n-period problem is believed to be very complicated and difficult to characterize. In the second part of the thesis, a generic MDP capacity planning model, which can be used in forward logistics capacity planning, is provided. The optimal policy is characterized over two different partially ordered state space, and based on the optimal policy’s structural properties, a revised value iteration algorithm is provided.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Systems
Engineering
Department: College of Computing and Mathematics > lndustrial and Systems Engineering
Committee Advisor: Mohammad, AlDurgam
Committee Members: Selim, Shokri and Duffuaa, Salih
Depositing User: JAZEEM ABDUL JALEEL (g201301610)
Date Deposited: 17 Feb 2016 05:15
Last Modified: 01 Nov 2019 16:32
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/139872