Quality Services Problems Affecting Construction Projects in Saudi Arabia: A/E's Prospective. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
Quality_Services_Problems_Affecting_Construction_Projects_In_Saudi_Arabia.pdf - Submitted Version Download (2MB) | Preview |
Arabic Abstract
تتناول هذه الدراسة مشاكل خدمات الجودة التي تؤثر على تنفيذ مشاريع البناء في المملكة العربية السعودية من وجهة نظر الشركات الإستشارية. تم إستخدام استبيان خدمة الجودة (SERVQUAL) لجمع بيانات هذه الدراسة. ولقد تم استقبال 63 استبيان من أصل 200 استبيان تم توزيعهم على الشركات الإستشارية السعودية. تم تحليل البيانات لتحديد ثغرات خدمات الجودة التي تؤثر على تحقيق الجودة في المملكة العربية السعودية. قامت الدراسة على ترتيب الثغرات وفق تأثيرها على المشاريع الإنشائية. ووفقا لنتائج تحليلات هذا البحث, كانت الأبعاد الأكثر تأثيرا هي المتعلفة بالموثوقية وخدمات الجودة الملموسة. أما المشاكل التي احتلت المراتب الحرجة فهي : عدم الإلتزام بجدولة المشاريع الهندسية وحل المشاكل الهندسية بإخلاص وبطريقة سليمة من قبل المقاول , سوء تنفيذ المقاول للأعمال الهندسية بطريقة صحيحة من المحاولة الأولى وعدم ملائمة ساعات العمل لظروف ومتطلبات المشاريع. من نتائج الدراسة أيضا, إعتبار خدمات الجودة لمقاولين الدرجة الثالثة الأسوأ بين مقاولين الدرجة الأولى والثانية. ولقد أثرت خبرات المهندسين الإستشاريين بشكل واضح على توقعاتهم وإدراكهم لخدمات الجودة المقدمة من قبل شركات الإنشاء في المملكة العربية السعودية.
English Abstract
This Study investigates the quality service problems that affect the performance of the construction projects in Saudi Arabia from the perspective of (A/E) consulting companies. A questionnaire survey, adopting SERVQUAL instrument was used to collect the data. 63 responses received from the 200 surveys distributed among Saudi (A/E) consulting companies. The collected data were analyzed to identify the service quality gaps which affecting the achievement of QM in KSA. The gaps are then ranked according to their effects. The most significant dimensions due to the results of this research analysis are reliability and tangible. The problems which are occupying the first orders of the criticality ranking were: sincere in solving problems, keeping to schedule, performing correctly on the first try, and Having convenient operating hours. Class 3 contractors have the worst quality services among the other classes. A/E consulting Engineers' experience influences their quality services' perceptions and expectations of construction companies.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Management and Marketing Construction Engineering Research > Management |
Department: | College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management |
Committee Advisor: | Trigunarsyah, Bambang |
Committee Members: | Assaf, Sadi and Al- Hadidi, Laith |
Depositing User: | AMEER AZZAM AKER (g201203380) |
Date Deposited: | 09 Jun 2014 12:36 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 15:42 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/139283 |