OPTIMIZATION OF IMPACT RESISTANCE OF COMPOSITE PLATES AND PIPES. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
MS_Thesis_-_Muhammad_Haris_Malik_201002700.pdf Download (4MB) | Preview |
Arabic Abstract
المواد المركبه لها أهميه كبرى فى تطبيقات الهندسه الميكانيكيه فى العقود القليلة الماضية. وذلك لما لها من خصائص ميكانيكية وحرارية عالية مقارنة بالمواد التقليدية. خصائص المواد المركبه المطلوبه لتصميم معين يمكن تحقيقها طبقا لمتطلبات التصميم .ونظرا لهذه الخاصية أصبحت المواد المركبه الاختيار الأمثل والأفضل مقارنة بالمواد التقليدية. صناعة البترول والغاز الطبيعى توجهت سريعا إلى استخدام الأنابيب المصنوعة من المواد المركبة بدلا من الأنابيب المصنعة من المواد التقليديه نتيجة لمقاومتها الجيدة للتاكل و خصائص الحرارية الجيدة. توتميز عملية تصنيع الأنابيب من المواد المركبة بسهولة التصنيع والتداول والتركيب . ولكن خصائص هذه المواد تحت تاثير حمل الصدم غير معروف ولا يمكن تحديده تحليليا او تجريبيا. وهذا يجعل عملية تصميم الأنابيب من المواد المركبة صعبة من حيث عديد مقاومة حمل الصدم دون أن تفقد مستوى الأداء المطلوب . والهدف من هذه الرساله هو دراسة متغيرات التصميم وخصائص المواد التى تؤثر على مقاومة الصدم للألواح والأنابيب المصنعة من المواد المركبة . وكذلك البحث على الوضع الأمثل هذه المتغيرات لتحقيق اقصى مقاومة لحمل الصدم مع اقل تكلفة ممكنة.و سيتم تطوير نموذج رياضى باستخدام الشبكات العصبية الاصطناعية لاتممة مقاومة الصدم لالواح والأنابيب المصنعه من المواد المركبة.
English Abstract
Composite materials have seen a significant interest in the mechanical engineering applications in the past few decades. These materials provide excellent mechanical and thermal properties against the conventional materials. The properties required for certain applications of these materials can be tailored according to the needs and due to this ability composite materials have become popular choice against the conventional materials. Oil and gas industry is shifting quite rapidly towards the use of composite based pipes and replacing the conventional pipes due to their good corrosive and thermal properties. These composite based pipes are easy to manufacture, handle and install, but their behavior under impact loading is uncertain and cannot be described analytically or empirically. The lack of understanding of impact response of composite materials make it difficult to design the composite pipes to best handle the impact loading without losing the desired level of performance. The objective of the proposed work is to understand the characteristics of material and design parameters which have the most profound effect on the impact resistance of the composite plates and pipes. These factors will be then optimized such that the impact resistance will be maximized while keeping the cost as minimum as possible. A mathematical model will be developed based on artificial neural networks to optimize the impact resistance of the composite plates and pipes.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Mechanical |
Department: | College of Engineering and Physics > Mechanical Engineering |
Committee Advisor: | Arif, Dr. Abul Fazal M. |
Committee Members: | Al-Sulaiman, Dr. Faleh A. and Khan, Dr. Zafarullah |
Depositing User: | MALIK MUHA HARIS (g201002700) |
Date Deposited: | 08 Jan 2013 12:26 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 15:37 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/138828 |