High Performance Stereoscopic Ray Tracing on the GPU. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
200804280_-_Mazen_-_Thesis.pdf - Published Version Download (3MB) | Preview |
Arabic Abstract
شاشات العرض ثلاثية البعد أو الاستيريوسكوبية الضخمة بدأت تشيع في الوقت الراهن، متطلبة تركيب الصور المعروضة فيها بمقاسات كبيرة وبسرعات عالية لمعدلات عرض الصور في الثانية. يهدف هذا التطور إلى عرض تفاصيل أكثر قرباً للواقع، لكنه يأتي بكلفة عالية: الخضوع لقيود قدرات الحوسبة الآلية؛ لأن تركيب زوج الصور الاستيريوسكوبية يُترجم إلى مضاعفة الجهد في حال تصيير كل صورة على حدة. هذا الخضوع يخلق مشكلة للتطبيقات التفاعلية المعروضة في تلك الشاشات، خصوصاً إذا تم توظيف تقنيات تصيير مكلفة حاسوبياً – مثل تقنية تتبع الشعاع – في هذه التطبيقات. من أجل الحصول على تصيير عالي الجودة لزوج الصور الاستيريوسكوبية بكلفة أقل، من الممكن تسخير تقنيات التشايع المؤقت؛ حيث يُستغل التشابه المتأصل ما بين زوج الصور الاستيريوسكوبية لتحقيق ذلك. أحد أكثر هذه التقنيات فعالية لتوليد الصور الاستيريوسكوبية باستخدام طريقة تتبع الشعاع تسمى "خوارزمية إعادة الإسقاط". نقوم في هذه الأطروحة بتعديل هذه التقنية لجعلها تنفذ بشكل كفؤ في المعالجات المتوازية الهائلة – مثل وحدات معالجات الرسوميات.
English Abstract
Nowadays, large 3D stereoscopic displays are trending, requiring rendering at higher resolution and at high frame rates. This development aims at delivering more realistic details, but it also comes at a significant cost: bowing to the computational constraints, since synthesizing stereo image pairs separately doubles the rendering cost. This poses a problem for interactive applications viewed on those displays, especially if computationally expensive rendering techniques, such as ray tracing, are employed. In order to achieve high-quality rendering of stereo image pairs at a lower cost, one can exploit temporal coherence techniques: taking advantage of the inherent similarity of contents between both stereo pairs to reduce the rendering cost. This work attempts to modify one of the most effective techniques for utilizing temporal coherence between a ray traced stereo pair, called the reprojection algorithm, in order to make it run efficiently in massively parallel processors; such as the graphics processing units.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Computer |
Department: | College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science |
Committee Advisor: | Helmy, Tarek |
Committee Co-Advisor: | Ahmed, Adel F. |
Committee Members: | Ghouti, Lahouari and Elshafei, Moustafa and Zhioua, Sami |
Depositing User: | ABDULAZIZ AL-HAGRI MAAZEN (g200804280) |
Date Deposited: | 11 Jun 2012 11:41 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 15:35 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/138692 |