(2010) An Innovative Model-based Velocity Integration Procedure with an Application in Eastern Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
Thesis-MSc.pdf Download (12MB) | Preview |
Arabic Abstract
خلال سير عمل معالجة المعلومات السيزمية يتم تخصيص ثلث الوقت المخصص لمعالجة المعلومات لتحديد السرعة المبدئية للمعلومات السيزميه . دقة الأساليب المتاحة حاليا لتحديد السرعة المبدئية للمعلومات السيزمية محدود بالوضوح الرأسي و الأفقي خصوصاً في الحالات المتضمنة الإرتدادات و المعلومات ذات الازاحات المحدودة .من خلال هذه الدراسة يمكن وضع طريقة مبتكرة لتحديد السرعة المبدئية للمعلومات السيزمية مع تحسين الإنتاجية و زيادة الدقه و مواكبتها للمعلومات التحليلية. هذه الطريقة تعتمد على إعداد نموذج ثلاثي الأبعاد لمعلومات السرعة من المعلومات السيزمية السابقة و المعلومات السيزمية من الأبار و المعلومات التحليلية لسبع طبقات رئيسية . بالإضافة إلى ذلك فأن النموذج يعتمد على قاعدة توفر القدرة على دمج أي معلومات مستقلة عن ما هو متوفر. اثبتت النتائج أن إستخدام النموذج المدمج لمعلومات السرعة أتاح ممارسة عملية إختيار السرعة المناسبة في المعلومات السيزمية التي تفتقر لوضوح نسبة الإشارة إلى الضوضاء بسبب الضوضاء المحيطة أو بسبب الإنهيارات الطبقية . كما أتاح إستخدام النموذج في التمييز عن السرعة المناسبة عندما تكون قمم الأطياف ممددة أو ضعيفة .
English Abstract
During the workflow of seismic data processing, approximately one third of the processing time is allocated to estimate initial stacking velocity functions. The precision of the current available methods of estimating stacking velocity is limited in vertical and horizontal velocity resolution, especially in cases involving multiples and limited-offset data sets. A new procedure is proposed in this study to effectively build initial stacking velocity functions for processing new seismic lines with improved productivity, increased accuracy and interpretation consistency. The procedure builds a 3-D velocity model can be built from previous surface and borehole seismic surveys as well as interpretation data for seven key horizons. A common-model platform has been used to allow for integration of otherwise independent data types. Results show that using the estimated integrated velocity model has allowed velocity picking in seismic data sets with poor signal-to-noise ratio due to excessive ambient noise or karsting. The model also helped in discriminating stacking velocities in areas with stretched or poor semblance peaks.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Earth Sciences |
Department: | College of Petroleum Engineering and Geosciences > Geosciences |
Committee Advisor: | Al-Shuhail, Abdullatif |
Committee Members: | Makkawi, Mohammad Houssain and Hong, Ming-Ren |
Depositing User: | ABDULAZIZ MOQBEL (g200103090) |
Date Deposited: | 06 Jul 2010 07:01 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 15:27 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136319 |