(2009) A Methodology for Identifying Learning Activity Settings and User Needs In Educational Facilities. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF (School Design/ Learnign activity settigns/ Educational facilities assessment/ school design guidlines)
MS_Thesis_Hassan_Ali_Balfaqih.pdf Download (9MB) | Preview |
Arabic Abstract
تعد المباني المدرسية منشآت فريدة في غايتها إذ إنها عمارة معنية بصناعة العقول و إعداد الناشئة لمعترك الحياة. و على الرغم من هذا الوظيفة الفعَالة و الرائدة، مازال كثير من معماري اليوم يحاول تطويع مستجدات التعليم للقرن الحادي و العشرين ضمن عمارة القرن التاسع عشر، مما كان له الأثر الواضح في إخفاق المبني المدرسي عن القيام بمهامه. فالمملكة العربية السعودية تشهد في الوقت الحاضر اهتماما متزايداً فيما يتعلق بتقييم أداء الطلاب و تطوير المناهج و البرامج الدراسية و جودة تأهيل المعلمين دون أن يكون هناك تطور نوعي موائم لها فيما يتعلق بالبيئة المادية للمدرسة يجعلها قادرة على إثراء العملية التعليمية. تهدف هذه الرسالة إلى تحديد البيئات المادية الواجب توفرها في المدرسة لتلبية متطلبات تعليم الحاضر والمستقبل. كما تهدف لتقييم قدرة النماذج المدرسية الحكومية على استيعاب هذه البيئات التعليمية. كذلك تهدف إلى إعداد دليل معماري إرشادي يساهم في تقديم تصور عام عن الخصائص المعمارية للبيئات التعليمية المقترحة. و لتحقيق هذه الأهداف، عرَفت الدراسة أنماط و طرق تعليم و تعلم مختلفة مع التعريف بالأنشطة المصاحبة لها. بناءً على هذه الأنماط و الأنشطة التعليمية تم تقديم تصور للبنية الأساسية للمدرسة ترتكز على خمسة عشر بيئة تعليمية. و لمعرفة مدى قابلية النماذج المدرسية الحالية على استيعاب هذه الأنشطة و البيئات التعليمية، تم القيام بدراسة ميدانية لعينة من المدارس الحكومية. استناداً على نتائج الدراسة الميدانية و اعتماداَ على منهج البحث العلمي إضافة إلى الأخذ بالأسلوب الإبداعي في التصميم، تم إعداد الدليل المعماري الإرشادي للبيئات التعليمية.
English Abstract
Schools are a distinctive type of facilities that house a large number of occupants for the purpose of learning, dissemination of knowledge, and developing skills for life. However, a main problem facing today's architects is failure to accommodate the requirements of the 21st century's education in the 19th century's architecture. In Saudi Arabia, currently there exists a strong emphasis on testing, accountability, curriculum reform and teacher quality. However, there is little hard data to inform the debate about which aspects of school and facility design enhance learning and education. The objectives of this thesis are to identify the activity settings that are demanded by the evolving educational requirements, and to present the findings of a case study carried out to assess the capability of the public schools in Saudi Arabia in accommodating the identified activity settings. It also aims to develop series of design guidelines pertaining to the activity settings demanded in public school facilities. For the purpose of achieving these objectives, the research has identified various learning methods and their associated activities that are expected to last in the future and have the potentials to achieve the goals and objectives of education. Based on the identified learning methods, a conceptual structure for the physical environment of school composed of fifteen activity settings was proposed. A representative sample of public schools in Saudi Arabia was then assessed to investigate the extent of support for the proposed activity settings in the currently adapted school models. Based on the assessment results, and innovative school designs and research, a series of design guidelines were developed pertaining to each identified activity settings. The research presented in this thesis aims at to contribute to the efforts of translating the educational requirements into a responsive physical learning environment.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Construction Engineering Architectural Research |
Department: | College of Design and Built Environment > Architectural Engineering and Construction Management |
Committee Advisor: | Hassanain, Mohammad A. |
Committee Members: | Budaiwi, Ismail and Al-Qawasmi, Jamal |
Depositing User: | HASSAN ALI BALFAQIH |
Date Deposited: | 30 Jan 2010 12:43 |
Last Modified: | 16 Apr 2024 11:15 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136212 |