COLOR IRIS RECOGNITION AND MATCHING USING QUATERNION GABOR WAVELETS

(2009) COLOR IRIS RECOGNITION AND MATCHING USING QUATERNION GABOR WAVELETS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
Thesis_Final_Draft.pdf

Download (17MB) | Preview

Arabic Abstract

اكتسبت الأنظمة الحيوية بشكل تدريجي القبول كوسيلة فعالة للتعرف على الأشخاص. في الآونة الأخيرة، ازداد الاهتمام باستخدام القزحية كوسيلة للتعرف على الأشخاص، وقد تم إفراد العديد من البحوث حول ذلك الموضوع. يكمن السبب في ذلك إلى الخصائص والنقوش الفريدة التي تحملها القزحية، مما يجعلها وسيلة ممتازة لتمييز الأشخاص. معظم الأساليب والتقنيات المرتكزة على القزحية كوسيلة للتعرف على الأشخاص تعتمد على الصور ذات التدرجات الرمادية. يهدف هذا البحث إلى تطوير واستكشاف طرق جديدة ومبتكرة للتعرف على الأشخاص عن طريق صور القزحية الملونة وذلك باستخدام التمثيل المركب المتعدد. يعقد هذا البحث دراسة مقارنة بين أداء التمثيل المركب المتعدد وأداء تمثيلات أخرى. الخوارزمية الأكثر شهرة وانتشاراً تعمل على الصور ذات التدرجات الرمادية وقد تم تطويرها بواسطة دوجمان. في هذا البحث تم تطوير هذه الخوارزمية لتعمل على الصور الملونة وذلك باستخدام التمثيل المركب المتعدد وجبر كليفورد. بالإضافة إلى ذلك فقد تم تطوير فلتر جابور المركب المتعدد وذلك لاستخلاص السمات المميزة للصورة ثم إنشاء تمثيل مناسب لها.

English Abstract

Biometric systems have gradually become an accepted mean for person identification and verification. Recently, person identification using iris features has received a lot of attention in both research and industry communities. This is mainly due to the unique characteristics and texture found in iris images. Most proposed iris recognition techniques are based on gray-level representations. The aim of this research is to develop and investigate novel methods for the automatic recognition and matching of color iris images based on hypercomplex (Quaternion) representations. The performance of Quaternion image representation is compared with that of other representations, and a study of the results is conducted. The well-known IrisCode algorithm, developed by John Daugman, is extended to the color domain. Furthermore, in the present research, hypercomplex processing and filtering of color iris images are defined.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Divisions: College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor: Ghouti, Lahouari M
Committee Members: Al-Suwaiyel, Muhammad and Al-Mulhem, Muhammad
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 17 May 2009 08:45
Last Modified: 01 Nov 2019 17:10
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136031