Benchmarking framework for software watermarking

(2005) Benchmarking framework for software watermarking. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10566.pdf

Download (1MB) | Preview

Arabic Abstract

تعد البصمة المائية في البرمجيات أحد أهم الطرق لحماية وتوثيق حقوق الملكية للبرامج، وبالتالي منع قرصنة البرمجيات. ولقد حظيت البصمة المائية وتأثيرها في البرمجيات على اهتمام الباحثين مؤخراً، ويتوقع لها المزيد من الاهتمام في المستقبل القريب. وعلىالرغم من وجود عدة أبحاث في هذا المجال، إلا أن أياً منها لم يتطرق إلى استخدام طريقة معينة للقياس أو التقييم أو حتى للحكم علىالتقنية المقترحة لاستخدام تقنية البصمة المائية في البرمجيات. في هذه الأطروحة تمت دراسة العديد من المواضيع ذات العلاقة بالبصمة المائية في البرمجيات كما درست تقنيات مختلفة ومعتمدة صممت لحفظ وحماية البرامج. بالإضافة إلى تصنيف وتقييم العديد من التقنيات المختلفة لاستخدام أومهاجمة البصمة المائية في البرمجيات. وكنتيجة للدراسة التحليلية وبناءاً على نتائج التجارب والاختبارات التي أجريت في هذا البحث، فقد تم وضع طريقة مبتكرة وضوابط لاختبار وتقييم التقنيات المختلفة لوضع البصمة المائية في البرمجيات، وبالتالي إمكانية قياس فعالية وكفاءة تقنيات البصمة المائية في البرمجيات الحالية أو المستقبلية. وستساعد هذه الطريقة على إيجاد آلية واضحة ومحددة لمقارنة تقنيات مختلفة للبصمة المائية في البرمجيات، وبالتالي الإسهام في تطوير وتسريع الأبحاث المستقبلية في هذا المجال.

English Abstract

Software watermarking is one of the most important methods for protecting copyrights and authenticating ownership; and hence preventing software piracy. It received more attention recently and it is expected to even get more interest. However, in all the work done in this area, none of them have used a specific or a particular evaluation measures to criticize the proposed software watermarking technique. In this thesis, several issues related to software watermarking were studied and a survey was conducted on the current and promising new techniques designed to reliably preserve and protect software programs. Different software watermarking techniques and attacks to those techniques were classified and evaluated. A promising benchmarking framework for software watermarking techniques was proposed, based on the results of conducted experimentations, which allows for measuring the efficiency of current and possibly future proposed software watermarking schemes. This will allow comparing different watermarking techniques and will lead to speeding up the potential research work in this area.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Computer
Department: College of Computing and Mathematics > Information and Computer Science
Committee Advisor: Al-Suwaiyel, Mohammed
Committee Members: Al-Sukairi, Abdullah and Junaidu, Sahalu
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 14:08
Last Modified: 01 Nov 2019 14:02
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10566