(1999) Wind tunnel testing of an airfoil with a moving surface boundary-layer control. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
10472.pdf Download (3MB) | Preview |
Arabic Abstract
التحكم في الطبقة المتاخمة لسطوح الأجنحة أصبح مهماً في مجال ديناميكا الهواء والديناميكا المائية وأصبح أيضاً ضرورياً لتصميم الأجنحة لزيادة قوة الرفع ، زاوية الانهيار وقوة الرفع إلى قوة مقاومة الهواء . لذا ، تم القيام بدراسة تجريبية على جناح ذو بعدين ، ناكا 24 .. ، ذو سطح متحرك للتحكم في الطبقة المتاخمة ، والسطح المتحرك هو عبارة عن اسطوانة تقع في محدمة الجناح . لقد تم اختبار الجناح لقيم مختلفة من سرعة الاسطوانة إلى سرعة الهواء في النفق الهوائي ، زوايا مختلفة للجنيح الإضافي المتحرك . هذه الدراسة تشتمل على تأثير زاوية الهجوم ___ ، سرعة الاسطوانة إلى سرعة الهواء في النفق الهوائي ، وزاوية الجنيح الإضافي المتحرك ___ على معاملي الرفع ومقاومة الهواء ، حجم المنطقة ذات الهواء المنفصل وعلى زاوية الانهيار . بالإضافة إلى ذلك ، هذه الدراسة تظهر تأثير السطح المتحرك على تطور الطبقة المتاخمة وقوة الاصطراب . وقد أظهرت نتائج هذه الدراسة أن السطح المتحرك زاد قيمة معامل الرفع للجناح من 0.85 عندما تكون الاسطوانة ساكنة إلى 1.62 عندما تكون الاسطوانة تدور بسرعة 4 أضعاف سرعة الهواء في النفق الهوائي . أيضاً ، تم زيادة زاوية الانهيار بنسبة 160% . وقد تم تظهير الهواء حول الجناح باستخدام سلك الدخان لإظهار تأثير السطح المتحرك على حجم المنطقة ذات الهواء المنفصل .
English Abstract
The control of boundary layer is very important in the field of aerodynamics and hydrodynamics and becomes essential for current wing design technology to increase lift, stalling angle of attack and lift-to-drag ratio. Therefore, an experimental investigation has been conducted on a two-dimensional airfoil, NACA 0024, equipped with a moving surface to control the boundary layer. The moving surface, which is the surface of a rotating cylinder, is located at the leading edge of the airfoil. The airfoil was tested for different values of U/U and δ. This investigation includes the effects of α U/U, and δ on lift and drag coefficients, the size of the separated flow region and the stalling angle of attack. In addition to these, the study shows the effect of U/U on the boundary layer growth and turbulence intensity. Experimental results showed that the leading-edge rotating cylinder increases the lift coefficient of the NACA 0024 airfoil from 0.85 for U/U = 0 to 1.63 for U/U = 4 and delays the stalling angle of attack by about 160%. The smoke-wire flow visualization results were used to demonstrate the tremendous effect of th leading-edge rotating cylinder on the size of the recirculation region.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Mechanical |
Department: | College of Engineering and Physics > Mechanical Engineering |
Committee Advisor: | Al-Garni, Ahmed Z. |
Committee Members: | Dincer, Ibrahim and Sahin, Ali and Ahmed, Munir |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 14:05 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 14:01 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10472 |