(1997) Relationship between the noncompliance behavior at signalized intersection an driver characteristics. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
10388.pdf Download (5MB) | Preview |
Arabic Abstract
تعتبر حوادث المرور عند تقاطعات الطرق حوادث خطيرة جداً ، حيث تشكل 50% من الحوادث في المدن وإن أحد الأسباب الرئيسية لهذه الحوادث هو العوامل السلوكية لقائد المركبات ، وذلك مما يجعل فهم العلاقة بين الخصائص النفسية والاجتماعية لقائدي المركبات غير المتقيدين بالإشارة الحمراء من الأمور الضرورية . موضوع هذه الدراسة هو تحديد أنواع ومدى تكرار المخالفات المرورية عند التقاطعات ذات الاشارات المرورية في المنطقة الشرقية ، وبحث العلاقة بين عدم التقيد بالإشارات المرورية عند التقاطعات ، وخصائص قائدي المركبات ، ولقد أجريت الدراسة عن طريق المسح الميداني في خمسة مواقع مختلفة في المنطقة الشرقية ، وشملت مقابلات شخصية على جانب الطرق لغير الملتزمين بالإشارات المرورية ، وكذلك بعض المتقيدين بالإشارات المرورية . لقد لوحظ بأن تكرار المخالفات في المنطقة الشرقية مرتفع جداً إذا ما قورن بتكرار المخالفات في الولايات المتحدة . كما لوحظ انخفاض واضح في تكرار المخالفات إذا ما تم عمل مسار انعطاف إلى اليسار ، وإعطاء الأولوية لعبور المساه وتأمين مسافة كافية لتحسين الرؤية . صنفت اتجاهات قائدي المركبات في المنطقة الشرقية بواسطة التحليل العاملي إلى أربعة اتجاهات رئيسية ، ولم تظهر العوامل الأربعة وجود فروق احصائية ذات دلالة بين اتجاهات غير المتقيدين بالإشارة الحمراء والمتقيدين في المنطقة الشرقية في المملكة العربية السعودية . ولقد تضمنت الدراسة بعض التوصيات للحد من المخالفات عند التقاطعات ذات الإشارة المرورية .
English Abstract
Traffic accidents at intersections are a very serious problem. They constitute about 50% of all urban accidents. Human factors are one of the major causes of these accidents. Hence a clear understanding of the relationships between socio-economic and attitudinal characteristics of drivers and their violation involvement is esential. The objective of this study was to determine the types and frequencies of violations at signalized intersections in Eastern Province and to investigate the relationship between the driver noncompliance at signalized intersections and driver characteristics. The study was carried out through field surveys at five different locations in Eastern Province and road side interviews for signal violators and non violators. It was found that violation frequencies in Eastern Province are very high as compared to violation frequencies in USA. Provision of left turn lane, provision of pedestrain crossing and improvement in sight distance reduce the violation frequencies significantly. The driving attitudes of drivers in Eastern Province were groped in to four main attitudes by means of factor analysis of attitudes. The mean factor scores of these four groups suggested that there is no significant difference between the attitudes of red light violators and the attitudes of non violators in the Eastern Province of Saudi Arabia. Finally some recommendations were made for the reduction of noncompliance at signalized intersections.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Civil Engineering |
Department: | College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering |
Committee Advisor: | Al-Ahmadi, Hasan M. |
Committee Members: | Ratrout, Nedal T. and Ergun, Gokmen and Al-Senan, Shukri H. and Al-Akkad, Adnan A. |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 14:03 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 14:00 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10388 |