Effects of geotextiles on the load-carrying capacity of pavements on Sabkha.

(2000) Effects of geotextiles on the load-carrying capacity of pavements on Sabkha. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10359.pdf

Download (4MB) | Preview

Arabic Abstract

تنتشر التربة لاسبخية في أنحاء مختلفة من الجزيرة العربية وخصوصاً على سواحل الخليج العربي والبحر الأحمر . وعادة ما يصاحب وجود التربة السبخية بعض المشاكل الجيوتقنية وذلك لحساسيتها للماء وقلة قوتها وعد ثبات التربة السبخية تتعرض إلى العديد من المشاكل مثل تطاير حصمة الأسفلت ، ظهور الشقوق والتصدعات ، والتخدد ، وكذلك تكون الحفر الهبوطات . يهدف هذا البحث إلى دراسة زيادة مقدرة تحمل الطرق المنشأة على التربة السبخية ، وذلك باستخدام الانسجة (الألياف) الصناعية ، وكذلك دراسة تأثير أنواع الأنسجة ، وسمك طبقة الأساس ، ونوع الاحمال (ثابت أم متردد) ، وكذلك نسبة محتوى المياه (طبيعية أم مغمورة) على خواص التربة السبخية المدعمة بالأنسجة . وقد تم في هذا البحث أيضاً معالجة التربة السبخية بنسب مختلفة من الأسمنت اليورتلاندي (7.5 و 1%) ، وتم بعد ذلك مقارنة خواص التربة المعالجة بالأسمنت بالتربة المحسنة بالأنسجة ، وذلك تحت ظروف اختبارية مختلفة . ومن ثم تم مقارنة قوة مقاومة التربة المحسنة بالأنسجة مع التربة التي لم يتم تحسينها تحت ظروف اختبارية مختلفة . وقد أوضحت نتائج هذا البحث أن استخدام الأنسجة الصناعية في إنشاء الطرق المقامة على تربة سبخية سيؤدي إلى زيادة القدرة التحملية للسبخة وبالتالي تحسين أداء وخواص الطرق المبنية على السبخات وخصوصاً عند ارتفاع نسبة المياه . وقد زاد مقدار التحسن بشكل أكبر في حالات البلل الكامل . وأظهرت نتائج هذه الدراسة أن القدرة التحميلية للتربة السبخية المدعمة بالنسيج الصناعية أكثر من قوة السبخة المعالجة بنسبة 5% من الأسمنت .

English Abstract

Sabkha soil is widely spread in the Arabian Peninsula, particularly along the Arabian Gulf and Red sea coasts. This soil is associated with some geotechnical problems due to its water sensitivity, low load-carrying capacity and chemical instability. Because of these inferior characteristics, roads constructed on sabkha terrains are subjected to deterioration in the form of raveling, cracking, rutting, formation of potholes and depressions. The main objective of this research is to upgrade the load-carrying capacity of pavements constructed on sabkha soils using geotextiles, and to assess the effect of geotextile grade, base thickness, loading type (static and dynamic) and moisture condition (as-molded and soaked) on the performance of soil fabric aggregate (SFA) systems. In addition, the sabkha soil was treated with different percentages (5, 7, and 10%) of Portland cement and the performance of cement-stabilized sabkha was compared to that of SFA system under different testing conditions. All systems were evaluated by measuring load-carrying capacity at a given value of permanent deformation at the surface of the graded base layer under both as-molded and soaked conditions, taking into account the different testing parameters. The results of this program indicated that the use of geotextile in the construction of roads on sabkha subgrades will have a beneficial effect on their load-carrying capacities, especially under wet conditions. The sabkha system with geotextile can carry much higher loads compared to the system without the geotextile, especially under soaked conditions. The improvement in the load-carrying capacity of sabkha samples with five percent Portland cement was lower than the ones with A-400 geotextile. However, samples with7 and 10 percent cement additions showed better results than the inclusion of geotextile.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Al-Ahmadi, Hasan M.
Committee Members: Al-Amoudi, Omar S. B. and Ahmed, Munir and Asi, Ibrahim M. K.
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 14:02
Last Modified: 01 Nov 2019 14:00
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10359