A Simulation model for the shuttle bus traffic during Nafrah period

(2001) A Simulation model for the shuttle bus traffic during Nafrah period. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10345.pdf

Download (2MB) | Preview

Arabic Abstract

يمثل موسم الحج أحد أضخم التجمعات البشرية في العالم حيث يتجمع ما يربوا على مليوني حاج لأداء فريضة الحج كل عام . ظاهرة الازدحام المروري خلال الحج تعتبر معضلة وتزداد عسراً خلال نفرة الحجيج من عرفات إلى مزدلفة ليلة العاشر من ذي الحجة . في هذه الدراسة تم تطوير نموذج تصوري لحركة الحافلات الترددية خلال النفرة . النموذج يمثل العناصر الرئيسية لهذه المشكلة . بعد ذلك حوَّل النموذج التصوري إلى نموذج محاكاة حاسوبي باستخدام حزمة المحاكاة بروموديل . ثم التحقق من صحة النموذج باستخدام البيانات المتوفرة عن تجربة النقل بالحافلات الترددية عام 1416هـ . ومن ثم تم استخدام النموذج لتحديد عدد محطات الإركاب والمسافات بينها ، وعدد الحافلات التي تحقق أفضل أداء لنظام النقل الترددي على الطريق رقم 9 . وقد استخدم في قياس أداء النظام عدة مقاييس هي سرعة إخلاء عرفات ، مستوى الزحام ، ومتوسط رمن الرحلة ، تبع ذلك تمديد النموذج إلى بقية طرق النفرة . تمت موازنة الحركة على شتى الطرق على أساس سعة كل طريق والخطة المتبعة في تخصيص المخيمات بعرفات ، دلت الدراسة على أنه يمكن إخلاء عرفات خلال ست ساعات باستخدام 3160 حافلة ترددية .

English Abstract

Hajj is one of the world's largest mass movements, where over two million pilgrims converge every year at the same time to perform this religious duty. Traffic congestion during Hajj is a phenomenal problem. It is more severe during Nafrah, which is defined as the movement of pilgrims from Arafat to Muzdalifah during the 10th night of the twelfth month of the lunar year. In this work a conceptual model has been developed for the shuttle bus traffic during Nafrah. The model represents the main elements of this important problem. Then model has been transformed into a simulation model using Promodel simulator. Verification and validation for the model have been carried out using data from 1416H shuttle bus experiment. Then the model has been used to determine the number of bus stops, bus stops pacing, and the fleet size that can achieve best values for the performance of the shuttle bus system on road 9. Arafat evacuation time, the congestion level, and the average travel time are the performance measures used. Following this, the model has been extended to the remaining Nafrah roads. The traffic on the different roads has been balanced according the capacity of each road and the current plan of allocating camps at Arafat. It has been shown that using a shuttle bus system Arafat can be evacuated in at most 6 hours when only 3160 buses are used.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Engineering
Department: College of Computing and Mathematics > lndustrial and Systems Engineering
Committee Advisor: Andijani, Abdul-Basit A.
Committee Members: Duffuaa, Salih O. and Selim, Shokri Z. and Al-Turki, Umar Mustafa and Ben-Daya, Muhammad
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 14:02
Last Modified: 01 Nov 2019 14:00
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10345