A Modified nodal formulation parametric sensitivities for power system analysis.

(2000) A Modified nodal formulation parametric sensitivities for power system analysis. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10292.pdf

Download (4MB) | Preview

Arabic Abstract

إن الهدف الرئيس من أطروحة هذا البحث هو تطوير أسلوب جديد لدراسة وتحليل الشبكات الكهربائية من خلال معرفة مدى حساسيتها (تأثرها) لخواص مكوناتها الأساسية بالاعتماد على الصيغة العقدية المطورة . أطلق على هذا الأسلوب اسم تحليل الحساسية (التأثر) باستخدام الصيغة العقدية المطورة . لقد تم صياغة هذا الأسلوب في قالب رياضي ، ومن ثم تمت برمجته في الحاسب الآلي ليستعان به كأداة لتحليل ودراسة جودة التصاميم المختلفة للشبكات الكهربائية . يزود هذا البرنامج الدارس بمعايير لتقييم ودراسة الآثار المترتبة عن إضافة أو حذف أو تغيير أي من مكونات الشبكة في الظواهر المختلفة للأنظمة الكهربائية . إن هذا الأسلوب يطبق في المساعدة على دراسة جودة الطاقة وتحديداً في ارتفاع الفولتية الناتج عن الرنين التوافقي في الشبكات الكهربائية . كما يشمل كشف المشاكل مثل تحديد السبب الجوهري لظاهرة الرنين والمساعدة على إيجاد الحلول المناسبة . إن الحالات التي تم دراستها قد أثبتت بأن هذا الأسلوب قادر على تحديد مثل هذه المشاكل والعوامل المسببة لها والتفاعل ما بين خواص الأنظمة السعوية والحثية كما إن هذا الأسلوب يساعد في تحديد ومقارنة الحلول المختلفة .

English Abstract

The primary objective of this thesis research is to develop a Parametric Sensitivity approach based on the Modified Nodal Formulation (MNF) for Power System Analysis. This technique is called the Modified Nodal Formulation Sensitivity Analysis (MNFSA). This thesis developed the mathematical formulations for the MNFSA that was built into a computer program. The developed program offers a new tool to help in analyzing the quality of power system design by studying the effect of adding, removing and changing the characteristics of different power system equipment. The MNFSA is applied to assist in identifying power quality issues related to harmonic over voltages and resonance in power systems. This application includes identifying the route cause of problems such as resonance phenomena and harmonic amplification and assets in finding solutions to these problems. The case studies presented verified the MNFSA capabilities in identifying system problems, the parameters that are causing these problems, the interaction between the capacitive and reactive system parameters, and in devising solutions and mitigation methods.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Electrical
Department: College of Engineering and Physics > Electrical Engineering
Committee Advisor: Shwehdi, M. H.
Committee Members: Mantawy, A. H. and Habiballah, Ibrahim O. and Sultan, S. M. and Farag, Ahmad S.
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 14:01
Last Modified: 01 Nov 2019 13:59
URI: https://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10292