(1997) A Study on the development of vehicular loding for design of highway bridges in Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
10262.pdf Download (5MB) | Preview |
Arabic Abstract
إن لائحة وزارة المواصلات الخاصة بأحمال الشاحنات (MOC 600 KN) والمعمول بها حالياً لتصميم الجسـور في المـملكـة العـربـيـة السعودية مستمدة من قانون الهيئة الأمريكية للنقل (AASHTO HS 20) وهي بذلك لا تأخذ في الحسبان الظروف المحلية . إن الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو تطوير نموذج أحمال لتصميم الجسور القصيرة واختبار مدى ملاءمة القانون الحالي للأحمال الحالية . فقد تم جمع معلومات مستفيضة عن أحجام الشاحنات الثقيلة وأحمالها . وبناءً على هذه المعلومات طورت معادلة مبنية على مبدأ " الطول القاعدي المتكافئ " ومن هذه المعادلة استنبط نموذج أحمال ذو الـ 650 كيلو نيوتن الحالي لتصميم الجسور القصيرة ، وقد أجريت مقارنة بين نموج الـ 600 كيلو نيوتن ونموذج الـ 650 كيلو نيوتن المقترح من خلال دراسة تحليلية مستفيضة على الجسور ذوات الباع والباعين ، وقد شملت تلك المقارنة الحمل 790 كيلو نيوتن لاستكشاف امكانية حدوث أجهادات عالية في أجزاء الجسور والارشاد إلى تلاقيها عن طريق تطوير عوامل الأمان أثناء عملية التصميم .
English Abstract
The current MOC 600 kN truck loading for design of bridges in Saudi Arabia was adopted arbitrarily following the configuration of AASHTO HS20 truck loading, ensuing a transition from earlier lighter truck load models. However, it was not developed on a rational basis from data analysis of the local traffic. The primary objective of this work is to develop a load model for design of short span bridges and to examine the adequacy of the current MOC 600 kN truck loading under the context of the prevailing truck loadings. A rigorous load survey of the heavy trucks is carried out to obtain informative data on truck configurations and axle loads. Based on the survey data a proposed bridge loading formula is adopted using the concept of 'equivalent base length', and from this formula a 650kN Model truck load is developed for design of short span bridges. A modified uniformly distributed lane load is also presented as a substitute for the design load. The adequacy of the current MOC 600 kN model is compared with the proposed 650 kN Truck Model by rigorous analysis of slab and girder-slab type bridge decks, simple and two span continuous, having different geometric configurations. An overweight truck of 790 kN found in the truck survey is also included in the comparative study to give an insight into the extent of the possible over stressing of members and draw attention to the need of development of appropriate load factors for Load Resistance Factor Design (LRFD).
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Civil Engineering |
Department: | College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering |
Committee Advisor: | Azad, Abul Kalam |
Committee Members: | Baluch, Mohammad H. and Sharif, Al-Farabi M. and Al-Abdul Wahhab, Hamad I. |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 14:00 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 13:59 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10262 |