(1995) Reliability-based maintenance strategies for heat exchanges subject to fouling. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.
|
PDF
10149.pdf Download (4MB) | Preview |
Arabic Abstract
إن البحث الحالي يحتوي على تجارب عملية وتحليل احصائي لنتائج متعلقة بمشكلة الترسب على الأسطح الداخلية لمعدات نقل الحرارة . وفي هذا المجال تم إجراء العديد من التجارب المعادة والمتعلقة بترسب قشور من كربونات الكالسيوم تحت ظروف تشغيل متطابقة . بالإضافة إلى ذلك تم الحصول على نتائج من الأبحاث السابقة خاصة بالترسب الناتج عن التآكل . منحنيات الترسب تم رسمها كدالة في الزمن (t) وتقابل معاومة حرجة (Rf,c) كما تم تحديد توزيع الاحتمالات للزمن (t) المطلوب للوصول إلى هذا المستوى الحرج من الترسب مع بعض الدوال ذات الصلة . إن توزيع زمن الترسب (t) لكربونات الكالسيوم وجد أنه توزيع طبيعي مقلوب أو ما يسمى توزيع (a) بينما وجد أنه نسخة معدلة من توزيع (a) في حالة الترسب الناتج من التآكل . وقد أجريت دراسة حرارية - اقتصادية لمبادل حراري مستخدم في خط التسخين السابق لعملية تكرير الزيت الخام . وفي هذا المجال تم اشتقاق دالة تكلفة لا بعدية كما تم دراسة تأثير العوامل المختلفة على التكلفة المثلى وعلى فترات الصيانة مع ادخال معامل المخاطرة (P) .
English Abstract
The present research includes fouling related experimental work and the reliability-based statistical analysis of the fouling data. In this regard, several replicate experiments related to CaCO₃ scaling under identical operating conditions are conducted. In addition data is obtained from literature regarding corrosion fouling. The fouling curves are drawn as a function of time and corresponding to a critical fouling resistance Rf,c, the probability distribution of time 't' to reach this critical level of fouling and some of its associated functions are determined. The distribution for time to foul 't' for CaCO₃ is found to be inverted normal of α-distribution, whereas for the case of corrosion it is a modified version of α-distribution. Thermoeconomic analysis id carried out for a heat-exchanger used in the preheat train of crude oil refining process. In this regard, a dimensionless cost function is derived and the influence of vrious parameters on the optimum costs and maintenance period have been studied by incorporating a risk factor p.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | Mechanical |
Department: | College of Engineering and Physics > Mechanical Engineering |
Committee Advisor: | Zubair, Syed M. |
Committee Members: | Sheikh, Anwar K. and Ashiru, O. A. and Budair, Mohammad O. |
Depositing User: | Mr. Admin Admin |
Date Deposited: | 22 Jun 2008 13:57 |
Last Modified: | 01 Nov 2019 13:57 |
URI: | http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10149 |