INTEGRATION OF HUMAN FACTORS INTO DELAY TIME MODEL USING FUZZY LOGIC

INTEGRATION OF HUMAN FACTORS INTO DELAY TIME MODEL USING FUZZY LOGIC. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
YOUCEF_MERAH_THESIS.pdf

Download (2MB) | Preview

Arabic Abstract

في بيئة تنافسية اليوم ، ازدادت أهمية جدولة أعمال الصيانة. المشاركة الكبيرة للبشر في أنشطة الصيانة تجعل دمج العوامل البشرية في أعمال ا. تؤثر مشاركة العوامل البشرية على أنشطة الصيانة على الآلات ً ا ضروري ً الصيانة أمر والمعدات ، وإن كانت تؤثر على وقت التوقف المتوقع الآلات والمعدات المعنية. تؤدي أنشطة الصيانة التي تتم على الآلات إلى التكاليف المتكبدة على مستوى النظام. يعتبر نمذجة تأخير الوقت أحد أنشطة الصيانة المستخدمة بشكل شائع في المصانع من أجل منع توقف الآلات والمعدات. الغرض الرئيسي من هذه الرسالة هو دراسة دمج العوامل البشرية في نمذجة وقت التأخير لتقليل وقت التوقف المتوقع والتكلفة الإجمالية المتوقعة. تم تطوير طرازين في هذه الرسالة. يدمج النموذج الأول وقت التأخير معالعوامل البشرية المؤثرة من خلال تضمين العوامل البشرية في وقت الفحص. النموذج الثاني يدمج العوامل البشرية مع نموذج التأخير الزمني بإضافة العوامل البشرية في وقت التأخير وزمن الفحص معا. تم تطوير واختبار النموذجين مع أمثلة من الأدبيات. تظهر نتائج النموذج الأول أن النموذج . أدى النموذج الثاني إلى انخفاض وقت التوقف ً المتكامل يعطي تكلفة إجمالية متوقعة أقل ووقت تعطل متوقع أعلى قليلا المتوقع وانخفاض التكلفة الإجمالية المتوقعة. وقد تم عمل مقارنات للنتائج التي تم الحصول عليها من نموذج وقت التأخير الأصلي.

English Abstract

In today’s competitive environment, the importance of scheduling maintenance activities has increased. The substantial involvement of humans in maintenance activities makes the incorporation of human factors in maintenance activities essential. The involvement of human factors affects the maintenance activities on the objects and though affects the expected downtime of the objects concerned. The maintenance activities performed on the machines results in costs incurred at the system level. Delay time modelling is considered one of the maintenance activities that is commonly used in plants in order to prevent failures of machines and equipment. The main purpose of this thesis is to study the integration of the human factors into the delay time modelling to minimize the expected downtime and the expected total cost. Two models have been developed in this thesis. The first model integrates the delay time model and the human factors by including the human factors in the inspection time. The second model integrates the human factors and the delay time model by adding the human factors in the delay time and the xi inspection time together. The two models are developed and tested with examples from the literature. The results of the first model show that the integrated model gives a lower expected total cost and a slightly higher expected downtime. The second model resulted in lower expected downtime and lower expected total cost. The results comparisons are compared to the results obtained from the original delay time model.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Systems
Engineering
Department: College of Computing and Mathematics > lndustrial and Systems Engineering
Committee Advisor: Kolus, Ahmet
Committee Members: Pirim, Harun and Al-Turki, Umar
Depositing User: YOUCEF MERAH (g201195210)
Date Deposited: 12 Feb 2019 13:00
Last Modified: 31 Dec 2020 08:58
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/140883