Kinetics Study of Different Corrosion Inhibitors for 1018 Carbon Steel in Seawater

(2010) Kinetics Study of Different Corrosion Inhibitors for 1018 Carbon Steel in Seawater. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
KINETIC_STUDY_OF_DIFFERENT_CORROSION_INHIBITORS_FOR_1018_CARBON_STEEL_IN_SEAWATER.pdf

Download (3MB) | Preview

Arabic Abstract

التآكل الداخلي ظاهرة معروفة في إنتاج النفط والغاز , والتي تسبب مشكلة خطيرة. جزء من تكاليف التشغيل في هذه الصناعات هو متعلق بتثبيط لهذه الظاهرة. في شركة النفط السعودية (أرامكو) ، أكبر دولة منتجة للنفط ، على سبيل المثال ، 36 ٪ من مجموع ميزانية الصيانة في مصافي التكرير كانت بسبب التآكل في حين أن عمليات الانتاج في المناطق البرية والبحرية للتآكل كانت مسؤولة عن 28 ٪ و 60 ٪ من إجمالي تكاليف الصيانة ، على التوالي. الكربون الصلب هو الأكثر استعمالا في إنتاج النفط ,التكرير ,خطوط الأنابيب ، والصناعات الكيميائية. من ناحية أخرى, لدى الكربون الصلب مقاومة محدودة ضد المواد المسببة للتأكل مثل الكبريت والأملاح والغازات الحمضية. الأمينات هي واحدة من مجموعة من المركبات التي أدت إلى تحسين كفاءة التثبيط ضد تآكل الكربون الصلب. هذه المركبات تمنع الصدأ عن طريق امتصاص المجموعة الأمينات إلى السطح المعدني. (أ.ر-505) و (ن- 211) ، تعتبر أسماء تجارية للأمين القائم على المثبطات ،و التي تستخدم على نطاق واسع من قبل شركة أرامكو السعودية في بيئات مختلفة ، ولكن ، والاستفادة المثلى من تركيز تلك المثبطات وفقا لهذه الحالة مطلوبة لتقليل تكلفة التشغيل. إنّ مانعي التآكلَ في ماءِ البحر مرغوب لمَنْع تآكلِ السطوحِ المعدنيةِ. تَضمّنَ هذا البحثِ دراسة تأثير خليط كل من مثبط (أ.ر-505) و (ن- 211) ، والذي يستعمل في أرامكو السعوديِ لكي يُخفّضَ مشاكلَ تآكلِ ماءَ البحر في 1018 فولاذِ كاربونِ تحت الشروطِ الحركيّةِ المختلفةِ. والهدف من هذه الدراسة هو دراسة تأثير مثبط ل (أ.ر-505) و (ن- 211) ، وخليط من كل مثبط على 1018 الكربون الصلب في مياه البحر. هذه الدراسة تشمل عدة تقنيات كهروكيمائية مثل تقنية روسومات التوفل وتقنية الاستقطاب الخطي و التي تقوم بدراسة تأثير كل من تركيز المثبطات, درجة الحرارة, وتغير السرعات, و المعدل الحمضي على مقاومة و سلوك التآكل من خلال كل تجربة.

English Abstract

In oil and gas production industry, internal corrosion is a well-known phenomenon and has a serious problem. The major cost of maintenance for these industries is related to the severe damage by corrosion while part of operating cost in these industries is related to inhibition of this phenomenon. In Saudi oil company (Aramco), the largest oil producing and manufacturing company, for example, there was 36% of total maintenance budget in its refineries due to corrosion while production operations onshore and offshore corrosion was responsible for 28% and 60% of total maintenance costs, respectively. Carbon steel (CS) is the most widely used engineering material in petroleum production, refining, pipelines, and chemical processing industries. However, it has relatively limited corrosion resistance against corrosives such as sulfur-containing compound, salts and acidic gases. Amines are one of the groups of compounds that have improved inhibition efficiency against corrosion in carbon steel. These compounds inhibit corrosion by adsorption of the amine group to the metal surface, retarding the anodic dissolution of iron by the protective aggregate layer bonding on this surface. AR-505 AND N-211, commercial names of amine-based inhibitors, are widely used by Saudi Aramco at different environments, however, optimizing the concentration of those inhibitors according to these condition are required to minimize its operating cost. The corrosion inhibitors in seawater are desirable to prevent or inhibit corrosion of the metal surfaces. This search has involved the study of combinations of two amine based corrosion inhibitors from Saudi Aramco (AR505 and N-211) which act together in order to reduce the sea water corrosion problems on 1018 Carbon Steel under different kinetic conditions. This study includes the measuring of the weight loss, adsorption isotherm analysis, and polarization resistance rate and potentiodynamic polarization techniques. Different operating conditions such as inhibitor concentration, fluid temperature, mixing speed and salt concentration were taken into consideration during the study.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Chemical Engineering
Department: College of Chemicals and Materials > Chemical Engineering
Committee Advisor: Shawabkeh, Reyad A
Committee Members: Faqir, Naim M and Zaidi, S. M. J. and Al-Hadhrami, Luai M.
Depositing User: Nawaf Al-Bakr (g199751230)
Date Deposited: 26 May 2010 06:10
Last Modified: 01 Nov 2019 14:12
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136285