Assesment of the geotechnical properties of stabilized sand-marl mixtures for constructional purposes.

(1998) Assesment of the geotechnical properties of stabilized sand-marl mixtures for constructional purposes. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
9931.pdf

Download (5MB) | Preview

Arabic Abstract

إن اسJتخدام رمال شرق المملكة العربية السعودية في الأعمال الإنشائية يساعد في السيطرة على حركة وانتقال تلك الرمال ومن ثم تقليل أخطارها وخصوصاً مي مواسم هبوب الرياح . وهذه الرمال قد لا تكون صالحة للاستخدامات الإنشائية في حالتها العادية ، ولكن بتحسينها في كثير من الاستعمالات الإنشائية . لذلك فإن هناك حاجة لإجراء بحث مخبري موسع لمعرفة الخصائص الجيوتقنية لرمال الكثبان ، ومن ثم تصنيفها وتحديد المشاكل المتعلقة باستخداماتها في الأغراض الإنشائية وتجديد أفضل السبل لتحسينها حتى يتم استخدامها في المشاريع الهندسية المختلفة للحصول على أفضل النتائج . وقد تم جمع عينات رمال الكثبان بعناية من عشرة مواقع مختلفة في المنطقة الشرقية ، يتوفر الرمل بها بكميات تجارية ويمكن استخدامها كمصدر للأغراض الإنشائية . وبعد تحديد الخواص الجيوتقنية المميزة لكل منها ، اتضح أن أغلب هذه الرمال متشابهة إلى حد كبير في خواصها الهندسية ولا يمكن استخدامها بوضعها العادي كمواد أساس . وتعتبر التربة المعروفة ب (المارل) من أفضل أنواع التربة المستخدمة في الأعمال الإنشائية في المنطقة ، ولذلك استخدمت بشكل كبير ومكثف في المشاريع الهندسية المختلفة ، مما أدى إلى نفاذ كميات كبيرة منها . وبناءً على ذلك تمت دراسة الطرق الميكانيكية والكيميائية لخليط الرمل والمارل مع إضافة بعض المحسنات كالأسمنت والإسفلت كبديل مناسب وغير مكلف للاستخدامات الإنشائية في المستقبل . وقد دلت النتائج على أن رمال المنطقة الشرقية متشابهة الخواص وأنها ذات تدرج حبيبي سيء . كما دلت أيضاً على كفاءة خليط الرمل والمارل المحسن بالإسمنت وأنه يفي بمتطلبات القوة الديمومة (المتانة) مع كونه قليل التكاليف . وعلى الـعكس من ذلك فإن خصائص خليط الرمل والمارل المحسن بالإسفلت رديئة مما أدى إلى رفضه .

English Abstract

The use of abundant eastern Saudi sands in construction helps control sand movements which are known to result in many hazards, especially in windy seasons. These sands may not be used as a foundation material in their natural condition. However, when improved, they can be utilized in many applications. Therefore, there is a need to conduct an investigation on sands to help delineate their relevant engineering properties and establish a data base for their eventual classification, as part of regional codes. This is the first primary objective of this study. Desert and beach dune sands samples were collected from ten (10) different locations in the eastern province of Saudi Arabia. These samples were carefully retrieved from areas having abundant sands that can be used in construction. The samples were characterized and their geotechnical properties were determined. Results reveald that most of these sands are classified as poorly graded and all sands show somewhat similar behavior. Marls ar considered the best construction material in eastern Saudi arabia. However, the extensive use of marl has depleted local supplies. Such a situation has necessitated the search for alternative material sources. Therefore, blending sand with marl in construction will result in an alternative material, that can be treated or stabilized to improve its engineering properties. This will save the good quality aggregate for future construction projects. In addition, there is a potential need in stabilizing such blends using chemicals such as Portland cement or bitumen '(emulisified and cutback asphalts) that result in a material with acceptable engineering characteristics and are economically advantageous. This constituted the second primary objective of this study. Results have revealed that most of eastern Saudi sands are classified as poorly graded and all sands show somewhat similar behavior. It also showed that stabilizing sand-marl mixes using Portland cement has brought up a material with the most acceptable engineering characteristics. The mix meets the strength and durability requirements and economically advantageous. On the other hand, stabilizing the mixes using bitumen was rejected.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Civil Engineering
Department: College of Design and Built Environment > Civil and Environmental Engineering
Committee Advisor: Aiban, Saad A.
Committee Members: Al-Abdul Wahhab, Hamad I. and Al-Amoudi, Omar S. B. and Al-Shayea, Naser A.
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 13:52
Last Modified: 01 Nov 2019 13:52
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9931