Quality management practices among A/E organizations.

(1997) Quality management practices among A/E organizations. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
9882.pdf

Download (7MB) | Preview

Arabic Abstract

لمعرفة مستوى إدارة الجودة في المكاتب الهندسية تم استخدام استبيان مكون من سبعين جملة لقياس خمس عشر ممارسة من إدارة الجودة . الممارسات التي قيست هي : قوانين تنظيم الجودة ، مؤهلات المصمم ، برنامج تنظيف وتدريب الموظفين ، تخطيط التصاميم ، مدخلات التصاميم ، عملية التصميم ، ضبط المتداخلات ، مراجعة التصاميم ، طريقة عمل التغييرات في التصاميم ، ضبط مقاولين الباطن ، ضبط الوثائق ، قابلية التصميم للصيانة ، استخدام الحاسب الآلي ، علاقات العمل ، وبرنامج تدقيق الجودة . وحددت الدراسة مقدار انتشار هذه الممارسات الخمس عشر والأهمية المعطاة لهذه الممارسات . وحددت الدراسة أيضاً الجودة النوعية للخدمات المقدمة من المكاتب الهندسية الاستشارية المحلية من هذه الممارسات . وقد دلت الدراسة على أن ممارسات الجودة النوعية الأكثر انتشاراً في المكاتب الهنسية هي : مراجعة التصاميم ، عمل التغييرات في التصميم ، ضبط الوثائق والتخطيط للتصميم . والممارسات الأقل انتشاراً هي : تدقيق الجودة ، تدريب وتعليم الموظفين ، علاقات العمل ، والتحكم في العلاقات المتداخلة بين الأقسام . ومن حيث الترتيب حسب الأهمية فإن مراجعة التصاميم ، تغيير التصاميم ، مؤهلات المصممين ، ومدخلات التصميم جاءت في المراتب الأولى حسب الترتيب . والممارسات التي أعطيت أقل أهمية هي تدريب وتعليم الموظفين ، علاقات العمل ، تدقيق الجودة ، والعلاقات المتداخلية بين الأقسام .

English Abstract

In this study seventy statements measuring fifteen quality management areas (QMA) were surveyed among the local A/E consulting organizations. The areas measured are organizational quality policy, designer qualification, employee training and education, design planning, design inputs, design process, interface control, design review, design changes, subcontractor control, document control, design maintainability, computer usage, working relationship and quality audit. The study determined the prevalency of the above fifteen QMA, and the importance given to these QMA. The study also determined the quality of service provided by the local A/E consulting organizations through these QMA. The results of the study revealed design review, design changes, document control, and design planning as the most prevalent QMA. While performance quality audit, employee training and education, working relationship, and interface control were the least prevalent QMA. Design review, design changes, designer qualification, and design inputs were given the highest importance ratings. While employee training and education, working relationship, performance quality audit, and interface control were given the lowest importance ratings. The average service quality of the respondent organizations was rated as 'good'.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Architectural
Department: College of Design and Built Environment > Construction Engineering and Management
Committee Advisor: Bubshait, Abdulaziz A.
Committee Members: Jannadi, M. Osama A. and Assaf, Sadi A.
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 13:51
Last Modified: 01 Nov 2019 13:52
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/9882