KFUPM ePrints

Computer aided instruction model for procedural programming languages

Abdallah, Khalid S. (1996) Computer aided instruction model for procedural programming languages. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
3508Kb

Arabic Abstract

التعليم بمساعدة الحاسب الآلي (CAI) هو عملية التدريس بالحاسب الآلي . إن أنظمة التعليم بالحاسب الآلي هي وسائل قيمة لتحسين التعلم لذلك فإنه يستحق دعم بيئات البرمجة بقدرات تعليمية لمساعدة الطلاب لتعلم البرمجة . تعتبر برمجة الحاسب الآلي مادة نموذجية في البيئة الأكاديمية تقدم لجميع طلبة الهندسة والعلوم كمقدمة لعلوم الحاسب الآلي . إن مقدار الاهتمام التقليديد المعطي في هذه المادة لبناء جعل لغة البرمجة هو اهتما مبالغ به ، ويجب أن يبدل بمقدمة أكثر توازناً لهذا المجال . إن عملية تطوير أي برنامج تمر بثلاثة أطوار مميزة : فهم المسألة ، تصميم الحل ، وكتابة البرنامج . تركز غالبية الابداع في البرمجة على تصميم الحل بدلاً من تنفيذه بلغة مختارة . وعليه فقد طورنا نموذجاً يدعى (CAPE) الذي يدعم عملية تطوير البرنامج يتكون هذا النموذج من وحدة تعريف المسألة ووحدة تصميم الحل الاجرائي مدعمة بوسيلة لوضع التصميم بلغتي (FORTRAN) و )Pascal) . من ميزات هذا النموذج أنه يحفز الطلاب لدراسة المسائل الاجرائية عملياً وبعدهم بآلية لانتاج نموذج أولي سريع بعدة لغات للبرمجة .

English Abstract

Computer Aided Instruction (CAI) is the process of teaching by computer. Computer-based educational systems are valuable tools to improve learning. It is thus worth endowing programming environment with educational capabilities to help students learn programming. Computer programming is a typical introductory computer science course that is offered to all science and engineering students in an academic environment. The amount of attention traditionally paid to the syntax of a programming language in the first course is excessive, and ought to be replaced with a more balanced introduction to the discipline. Program development process has three distinct phases: understand the problem, design the solution, and code the program. Much of the creativity in programming is concentrated in designing the solution rather than implementing it in a selected language. We have developed a model, called Computer Aided Programming Education (CAPE), that supports the program development process. CAPE consists of problem definition and algorithm construction modules. Algorithm construction module is currently supported with a facility to map an algorithm(s) into FORTRAN or Pascal code. CAPE motivates students to study the algorithmic problems operationally and provides a mechanism for rapid prototyping in various programming languages.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:March 1996
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Creators:Abdallah, Khalid S.
Committee Advisor:Al-Sultan, Khaled
Committee Members:Aref, Mostafa Mahmoud and Shafique, Muhammed
ID Code:9517
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 16:42
Last Modified:25 Apr 2011 08:53

Repository Staff Only: item control page