KFUPM ePrints

DESIGNING POST DISASTER RECONSTRUCTION APPROACH USING BUILDING BACK BETTER (BBB) PRINCIPLES IN GAZA STRIP -PALESTINE

l DESIGNING POST DISASTER RECONSTRUCTION APPROACH USING BUILDING BACK BETTER (BBB) PRINCIPLES IN GAZA STRIP -PALESTINE. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 23 May 2019.

4Mb

Arabic Abstract

الدافع (الغرض): الفوضى هي ما تحصل عليه المجتمعات بعد الحرب، حيث يحصل الإضطراب والتشرد على المنطقة المتأثرة بهذه الحروب ؛ "(حيث تخلق هذه الحروب معاناة إنسانية واسعة النطاق، وتولد اللاجئين، وتشرد السكان، وتولد ضائقة نفسية لديهم، وتزيل البنية التحتية وتطيح بالإقتصاد ") إيرنست، 2015. المسكن هو الضرورة الأساسية للفرد بل وأكثر الإحتياجات ضرورة من في حالة ما بعد الكوارث، لذلك سيكون إستعادة المسكن نقطة البداية بالنسبة له لاستعادة حياته مرة أخرى. عملية التعافي والإصلاح وإعادة الإعمار معقدة وهي موضوع متشابك لأنها تتأثر بسبل العيش والصحة والتعليم والأمن. (بركات، 2003) كما كان الدافع وراء الكتابة في هذا الموضوع هو عدم معالجة هذه المسألة وشح المصادر في هذا المجال، ولا سيما في منطقة ما بعد الكوارث التي من صنع الإنسان (الحروب) . لذلك أصبح من الضروري "تحسين ممارسات إعادة الإعمار والإنعاش الحالية وتوليد مجتمعات أكثر أمانا") ويلكنسون، 2014 (. وتهدف هذه الدراسة إلى تطوير إطار إعادة الإعمار بعد الكوارث باستخدام مبادئ بناء أفضل (BBB)، مع التركيز في المنطقة المتضررة من الكوارث التي صنعها الإنسان (الحروب). (المنهجية / التصميم / النهج المتيع) عن طريق BBB استند النهج المستخدم في هذه الدراسة إلى إطار عمل مبادئ بناء أفضل (BBB)، حيث استنتجت هذه المبادئ واستندت إلى المبادئ التوجيهية السابقة من خلال دراسات الحالة والدروس المستفادة السابقة من حالات مماثلة، وخطط الانعاش السابقة التي نفذت في حالات ما بعد الكوارث الطبيعية (الحروب )والمناطق ما بعد الصراع تلك التي من صنع الإنسان. (ويلكنسون، 2014). تم اختبار النموذج المقترح من خلال دراسة حالة، وذلك باستخدام المقابلات مع: الأشخاص المتضررين، والسلطات، ووكالات المعونة، والوكالات الغير الحكومية، ووكالات تنمية البناء. ثم تمت مقارنة الإطار المقترح بالأطر السابقة ومنهجيات إعادة الإعمار لدراسة إمكانية تطبيق التصميم المقترح في المناطق المتأثرة.

English Abstract

The motivation (Purpose): Chaos is what societies are left after a war, where a disorder and displacing is taking over the corrupted area; where these wars "create large-scale human suffering, generating refugees, displacing populations, engendering psychological distress, obliterating infrastructure and transforming the economy" (Earnest, 2015). Home is the essential and the most necessary from all the needs that an individual want in a post disaster situation, so it will be the start point for him to recover his life back together. The Process of Recovery is complex and it is entangled subject because it is affected by livelihoods, health, education, security. (Barakat, 2003) Also the motivation for writing in such a topic was that the lack of tackling this issue and lack of resources in this area, in particular in the post man-made disaster area. So it become a need to "improve current reconstruction and recovery practices and generate safer communities engaged" (Wilkinson, 2014). This Study aims to develop post disaster reconstruction framework using the Build Back Better (BBB) Principles, focusing in the area affected by manmade disasters. The (Methodology/ Design/ approach) by BBB The approach used in this study was based on the frame work of Build Back Better (BBB) Principles, where these principles concluded and built upon a previous guidelines through case studies, previous learned lessons from similar situations, and previous recovery plans implemented in cases of post disaster and post conflict areas. (Wilkinson, 2014). The proposed model was tested by a case study, utilizing interviews with: the affected people, the authorities, the aid agencies, Non-Governmental Agencies, and the construction development agencies. The proposed framework was then compared to previous frameworks and reconstruction methodologies.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Management and Marketing
Architectural
Construction
Civil Engineering > Structural Engineering
Engineering
Research > Management
Research > Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Trigunarsyah, Bambang
Committee Members:Assaf, Sadi and Bu-Bushait, Abdulaziz
ID Code:140741
Deposited By:ANAS ABDULHADI (g201401920)
Deposited On:27 May 2018 15:44
Last Modified:27 May 2018 15:44

Repository Staff Only: item control page