KFUPM ePrints

FACTORS AFFECTING THE USE OF PRECAST CONCRETE SYSTEM IN SAUDI ARABIA

l FACTORS AFFECTING THE USE OF PRECAST CONCRETE SYSTEM IN SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 09 October 2019.

6Mb

Arabic Abstract

صناعة البناء والتشييد في المملكة العربية السعودية تعتبر من أكبر مجالات الصناعة. وقد دخلت منحى جديد هذه الأيام بعد التوجيهات الحكيمة و الروية الجديدة للمملكة رؤية-2030، والتي ترتكز في ترشيد الإنفاق والإنفاق الذكي وكذلك خلق فرص استثمارية جديدة .بناءً على هذا فإن صناعة البناء والتشييد بدأت تنظر وتتجه نحو أنظمة المباني الأكثر استدامة وصديقة للبيئة والأقل سعرا لتحل محل الأنظمة التقليدية و التي لها العديد من المساوىء. هنا تجد أنظمة الخرسانة المسبقة الصب فرصتها لما لها من مميزات مثل السرعة في البناء، والجودة العالية، الإستدامة، وصديقة للبيئة، وانخفاض التكلفة، والتي تتماشى مع رؤية المملكة-2030 . هذه المزايا هي أهم العوامل التي تؤثر في اختيار نظام الخرسانة الجاهزة كنظام للبناء. على رغم من أهمية هذه العوامل التي تؤثر ايجابا على استخدام هذا النظام ؛ إلا أنه هناك بعد العوامل التي تؤثر سلبا على استخدام نظام الخرسانة المسبقة الصب مثل صعوبة تنفيذ بعض الأشكال المعمارية باستخدام هذا النظام ، باللإضافة لمحدودية التصاميم التي يمكن عملها به و النقص في الخبرات وكذلك صعوبة نقل القطع الخرسانية. في هذه الأطروحة، تم دراسة العوامل المؤثرة على استخدام أنظمة الخرسانة الجاهزة في المملكة العربية السعودية، والتحقيق فيها وتقييمها. وقد تم استكشاف ذلك من خلال استطلاعات ارسلت عبر البريد الالكتروني إلى 100 مالك و 126 مكتب استشاري 126 مقاول و 50 مصنع للخرسانة الجاهزة المسبق الصنع ليبلغ عدد الإستبيانات التي ارسلت 400. وقد تم تلقي عدد كبير من الردود بلغ 171-رد، كثير منها لأشخاص يشغلون مناصب إدارية عالية مثل الرئيس التنفيذي، رئيس العمليات، نائب الرئيس وكبار المديرين. الشيء الذي يجعل هذا البحث فريدة من نوعها / وهام لصناعة البناء والتشييد. وتشير النتائج إلى أن هناك عوامل تؤثر على استخدام أنظمة الخرسانة المسبقة الصب بشكل إيجابي، في حين أن الآخر يؤثر على سلبا على الاستخدام.و قد تم اقتراح توصيات مختلفة لتعزيز استخدام أنظمة الخرسانة المسبقة الصب ، لذلك يجب الحفاظ على العوامل الإيجابية وتعزيزها والقضاء على العوامل التي تؤثر سلبا على الاستخدام.

English Abstract

The construction industry in Saudi Arabia (SA) is improving and getting larger day by day. Accordingly, new construction systems are entering the market to come over the disadvantages of other systems. The use of the precast concrete system (PCS) proposes numerous advantages such as speed in the construction, higher quality, environmentally friendly and lower cost in compare to other construction systems, which in line with KSA 2030 vision. There is a good opportunity for the precast system to get a big share in the market against the traditional construction systems i.e. cast in situ. These advantages could be the most important factors in choosing the PCS as a construction system. However, the aesthetic image of precast, limitation on the design of the precast system and the limitation of transporting the precast elements could affect the use of PCS negatively. In this thesis the factors affecting the use of PCS in SA has been studied, investigated and evaluated. These factors were explored through online surveys. The online questionnaires were sent via emails to 100 owners, 126 consultants, 126 contractors, and 50 precast manufacturers, that is 400 in total. 171 of the participants, many are holding high managerial positions such as CEO, COO, VP and senior managers, responded to the questionnaire. This makekes this research unique/significant and important to the construction industry. The results indicated that there are factors affecting the use of PCS positively such as demand for large housing project, speed in the construction, higher quality, and lower cost, while other factors affecting the use negatively such as e aesthetic image of precast, limitation on the design of precast system and the limitation of transportation the precast elements. Different recommendations were proposed to enhance the use of PCS in SA, so the positive factors shall be kept and enhanced and to eliminate the factors that negatively affect the usage.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Management and Marketing
Architectural
Construction
Civil Engineering
Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Assaf, Saadi
Committee Members:Al-Ofi, Khalaf and Abd El Fattah, Ahmed
ID Code:140735
Deposited By:AHMED ELFARRA (g200597890)
Deposited On:09 Oct 2018 09:30
Last Modified:09 Oct 2018 09:30

Repository Staff Only: item control page