KFUPM ePrints

Paleoecology and Paleoenvironmental Reconstruction of the Lower Silurian Qusaiba Shale in the Qasim Region

l Paleoecology and Paleoenvironmental Reconstruction of the Lower Silurian Qusaiba Shale in the Qasim Region. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 16 May 2019.

10Mb

Arabic Abstract

الجزء السفلي من متكون قصيبة يعد وافراً بصخور المنشأ في الشرق الأوسط والشمال الأفريقي. تم بعمق دراسة الرسوبية والطبقية لهذه الصخور باستخدام الخطيات، أكريتاركس، والأبواغ المجهرية في كلا من المنكشفات الصخرية والصخور التحت السطحية. في هذه الداسة تم لأول مرة في الشرق الأوسط اكتشاف تجمعات من المنخربات الملتحمة في الجزء اللأوسط والعلوي من متكون قصيبة. بالرغم من أن المنخربات الملتحمة تم اكتشافها من قبل في الطبقات ذات العمر السيليوري السفلي في كلا من لوراسيا وبانوتيا، كما تم رصدها في الصخور الجيرية باستراليا، بوليفيا وجمهورية التشيك، لم يسبق وأن تم أي ذكر للمنخربات في الصخور الفتتاتية بقارة غندوانا القديمة. وهنا تم رصد منخربات ملتحمة من تجمعات تتكون من أربعة وعشرين جنسا: أموباكوليتس، أموفرتيلا، أمفيتريمويدا، باثيسيفون، بلاستامينا، سيراتامينا، هيميسفايرامينا، هيبيرامينا، لاجينامينا، بساموسفيرا، رابدامينا، ساكامينا، ساكامينيتا، سوروسفيرا، ستاتشيا، توريتليلا، توليبامينا، ثورامينا، ثورامينويدس ويبينيلويديا، و سبعة وسبعين نوعا. بعض هذه الأنواع تذكر لأول مرة . بالمقارنة بتجمعات أوروبا وأمريكا الشمالية، التجمعات في هذه الدراسة أكثر تنوعا. التوزيع الطبقي لتجمعات المنخربات يوضح وفرة قليلة في الجزء السفلي من الطبقات. هذا الجزء يتصف بقلة في التدفق الفتاتي من الكوارتز، ونسبة Ti/Al، Zr/Al ووفرة في المحتوى الطيني ونسبة V/Cr،Co/Al، Fe/Al، P/Ti، Ba/Al. وذلك يشير إلى ظروف قليلة الأكسجين مع علو في الانتاجية في بيئة بعيدة عن الشاطئ. ويتصف الجزء الأوسط من الطبقات بتنوع عالي في تجمعات المنخربات مونوثاليميدس وتوبوثاليميدس والذي يعكس بيئة قديمة ذات محتوى أكسجيني أعلى من السابق. في الجزء العلوي من الطبقات، اختفت تجمعات الجلوبوثالاميد واستبدلت بتجمعات من المونوثلاميد، مشيرة إلى وفرة في الأكسجين و هيدرودينامية عالية في بيئة قديمة لسطح شاطئ سفلي.

English Abstract

The basal Qusaiba Formation especially “Qusaiba Hot Shale” is a prolific source rock in the Middle East and North Africa, and studies of its sedimentology and biostratigraphy utilizing graptolites, chitinozoa, achritarchs, and microspores were extensively carried out both in outcrop as well as in the subsurface. On the other hand, our foraminiferal study of the midle to upper Qusaiba Formation has obtained the first discovery of agglutinated foraminiferal assemblages in the Middle East. Despite agglutinated foraminifera having been previously reported from the Lower Silurian succession in Laurasia and Baltic paleocontinents, as well as from carbonate successions in the Czech Republic, Australia and Bolivia, there is no previously published report of foraminifera in clastic deposits from the Gondwana paleocontinent. This first record of agglutinated foraminifera consists of an abundant assemblage consisting of 24 genera; Ammobaculites, Ammovertella, Amphitremoida, Bathysiphon, Blastammina, Ceratammina, Hemisphaerammina, Hyperammina, Lagenammina, Psammosphaera, Rhabdammina, Saccammina, Saccamminita, Sorosphaera, Stacheia, Turritellella, Tolypammina, Thurammina, Thuramminoides Webbinelloidea, and 77 species. Some of the species are new to science. Compared with the described faunas in North America and Europe, this assemblage is more diverse. The stratigraphic distribution of the foraminiferal assemblages exhibits low abundance in the lower part of the succession. This interval characterized by a low detrital influx of the quartz, Ti/Al, Zr/Al, high clay content, as well as high V/Cr, Co/Al, Fe/Al and P/Ti, Ba/Al ratio, may indicate dysoxic to suboxic conditions with high paleoproductivity in an offshore environment. On the contrary, in the middle of the section, a high diversity of foraminiferal assemblages comprising monothalimids, tubothalimids with smooth wall texture, and sparse multichambered forms, bloomed and reflect better paleo-oxygenation conditions. In the uppermost part of the studied section, globothalamid forms disappeared and were replaced by monothalamid assemblages with a medium-grained wall texture, indicating oxic conditions with a higher hydrodynamic energy in a lower shoreface paleoenvironment.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Kaminski, Michael
Committee Members:Abdullatif, Osman and Inan, Sedat
ID Code:140727
Deposited By:PRAMUDYA PERDANA (g201402320)
Deposited On:17 May 2018 10:42
Last Modified:17 May 2018 10:42

Repository Staff Only: item control page