KFUPM ePrints

INDUSTRIALIZED BUILDING SYSTEMS CONSTRUCTION FOR THE KINGDOM OF SAUDI ARABIA

l INDUSTRIALIZED BUILDING SYSTEMS CONSTRUCTION FOR THE KINGDOM OF SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 29 March 2019.

10Mb

Arabic Abstract

شهدت صناعة البناء في المملكة العربية السعودية زيادة كبيرة في المشاريع الجديدة في العقود الماضية. على الرغم من تباطؤ الاقتصاد خلال العامين الماضيين ، لا تزال هناك احتياجات كبيرة في مشاريع البنية التحتية والإسكان. وسيكون تحقيق هذه الاحتياجات أمراً صعباً للغاية إذا كانت صناعة البناء والتشييد ما زالت تستخدم طريقة البناء التقليدية ، حيث يتم صب عناصر البناء في الموقع. كان نظام البناء الصناعي (IBS) هو النهج الذي اتخذته العديد من البلدان التي عانت من مشاكل مماثلة. يمكن تعريف مفهوم الـ IBS بأنه تنفيذ طرق التصنيع للأنشطة المتعلقة بالبناء من أجل تحسين الجودة وخفض التكلفة وتقصير مدة المشروع. تناقش الدراسة الممارسات الحالية ، المعوقات والعوامل المساعدة لتبني نظام IBS في صناعة البناء والتشييد في المملكة العربية السعودية. أجريت المقابلات مع أصحاب المصلحة الرئيسيين في صناعة التشييد من أجل تقييم الممارسات الحالية لاستخدام نظام البناء الصناعي في المملكة العربية السعودية ، وكذلك تحديد المعوقات والعوامل المساعدة لاعتماد هذا النظام. علاوة على ذلك ، تم التحقق من المعوقات والعوامل المساعدة التي تم تحديدها من المقابلة من خلال استبيان المسح الذي انتشر بين أصحاب المصلحة في صناعة البناء في المملكة العربية السعودية. وجدت الدراسة أن IBS قد تم تبنيه في صناعة البناء في المملكة العربية السعودية إلى حد ما. اعتماد هذا النظام لمشروعات الإسكان يقتصر على التجمع الأولي غير الحجمي في عنصر الخرسانة الهيكلية ومنطقة واجهة المبنى. يُتصور فعالية هذا النظام لمشروعات الإسكان ذات التصميم المتكرر لعدد كبير من الوحدات السكنية بدلاً من استخدام طريقة البناء التقليدية. يعتبر نقص الوعي والمعرفة حول IBS، عدم مرونة التصميم في IBS ، عدم مشاركة الحكومة والثقافة المحافظة مع الطريقة التقليدية بمثابة العائق الرئيسي أمام هذا النظام. بينما يعتبر التعليم وحملات التوعية وتعديل نظام المنازل الجاهزة بسهولة عن طريق إعطاء خيارات التصميم للمستخدم النهائي عوامل التمكين الرئيسية لتبني هذا النظام والتغلب على المعوقات المذكورة سلفا. تعتبر نتائج هذه الدراسة بمثابة دراسة أولية وأساس للبحث المستقبلي لتطوير نظام البناء الصناعي في المملكة العربية السعودية.

English Abstract

The construction industry in the Kingdom of Saudi Arabia (KSA) has experienced a significant increase in new projects in the past decades. Although the economy has been slowing down for the last couple of years, there are still significant needs in infrastructure and housing projects. Fulfilling those needs will be very difficult if the construction industry still uses the conventional construction method, where construction components are cast in situ. Industrialized Building System (IBS) was the approach that was taken by many countries that experienced similar problems. IBS concept can be defined as the implementation of manufacturing methods to construction-related activities in order to improve quality, reduce cost and shorten project duration. This study discusses the current practices, the barriers and the enablers for adopting IBS into the KSA construction industry. Interviews with the construction industry key stakeholders were conducted to assess the current practices of utilizing industrialized building system in the KSA, as well as to identify the barriers and the enablers for adopting such system. Furthermore, the identified barriers and enablers from interview result were verified by the survey questionnaire that spread among stakeholders in the KSA construction industry. The study found that IBS has been adopted in the KSA construction industry to some extent. The adoption of such system for housing projects is limited to the non-volumetric pre-assembly in the structural concrete element and building facade area. Residential housing projects with repetitive design and having a substantial number of housing units perceive the benefit of this system. Lack of awareness and knowledge on IBS, design inflexibility in the IBS, lack of government involvement, and conservative culture of using the conventional construction method are considered as the main barriers in adopting this system. While education, awareness campaign, and easily modify precast house system by giving design options to end users are considered the main enablers for adopting such system and to overcome the identified barriers. The result of this study provides basis for future research to develop a framework in adopting industrialized building system in the Kingdom of Saudi Arabia.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor: Trigunarsyah, Bambang
Committee Members:Hassanain , Mohammad and Tuffaha , Firas
ID Code:140666
Deposited By:Try Puji Santoso (g201538010)
Deposited On:15 May 2018 09:47
Last Modified:15 May 2018 09:47

Repository Staff Only: item control page