KFUPM ePrints

RELATION BETWEEN OFFSET AND VELOCITY DETERMINATION - APPLICATION ON A SYNTHETIC SEISMIC DATA SET FROM NORTHERN GHAWAR FIELD, SAUDI ARABIA

l RELATION BETWEEN OFFSET AND VELOCITY DETERMINATION - APPLICATION ON A SYNTHETIC SEISMIC DATA SET FROM NORTHERN GHAWAR FIELD, SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (MS Thesis) - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 14 February 2019.

4Mb

Arabic Abstract

في المسوحات السيزمية (الزلزالية)، عادة ما يريد معالج البيانات السيزمية أن تكون الإزاحة (المسافة بين مصدر الموجات السيزمية و آخر المستقبلات) صغيرة قدر الإمكان مقارنة مع العمق المراد استكشافه. ويكون ذلك من أجل الحد من الأخطاء عند محاولة حساب وتحليل سرعات الموجات في الطبقات الأرضية. عادة ما يفترض أن الإزاحة أقل من العمق(X <H) . في هذا البحث، قمت بدراسة تأثير الإزاحة على تحليل السرعات في منطقة معينة من حقل الغوار. كان لدي نموذج السرعات الحقيقية، والذي تم استخدامه لتوليد البيانات السيزمية الاصطناعية ومن ثم معالجتها. و قد قمت بتقدير السرعة في إحدى الطبقات الرئيسية (بياض) ومقارنتها مع القيم في النموذج الأصلي لتحديد و مقارنة الأخطاء في تقدير السرعات عندما تكون الإزاحة مقيدة و غير مقيدة. النتائج أظهرت – بخلاف ما هو متوقع نظريا – أنه ليس بالضرورة أن تكون الإزاحة أقل من العمق في المنطقة التي تمت دراستها من حقل الغوار. حيث أن الفرق في النسبة المئوية بين الأخطاء المحتسبة في حالة عدم تقييد الإزاحة و حالة تقييد الإزاحة هو 2.893 % فقط.

English Abstract

In seismic surveys, seismic data processors usually try to make the offset as small as possible compared to the depth of investigation to reduce the errors when trying to calculate and analyze velocities. The short-offset assumption assumes that the offset is less than the depth (X<H). In this research, I investigated the effect of offset on velocity analysis in a specific area of Ghawar Field. A viscoelastic depth model was used to generate viscoelastic synthetic seismic data using finite difference method. I processed the data using SU (Seismic Unix). After that, I estimated the interval velocity of a key layer (Biyadh) and compared it to the model value and quantified the errors in velocity estimation when offset is restricted versus when it is unrestricted. My results showed - unlike what is expected by theory – that there is no need to honor the short-offset assumption when working on this particular area of Ghawar Field, as the difference in percentage between the average error in velocity estimation when offset is unrestricted versus when it is restricted is just 2.893%.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Al-Shuhail, Abdullatif
Committee Members:Al-Shuhail, Abdullatif and Kaka, Sanlinn Isma'il and Alramadan, Khalid
ID Code:140641
Deposited By:KHALID ABDULRAHMAN (g200473980)
Deposited On:18 Feb 2018 15:05
Last Modified:18 Feb 2018 15:05

Repository Staff Only: item control page