KFUPM ePrints

ADOPTION OF SOFTWARE DEVELOPMENT PRACTICES IN GLOBAL CONTEXT: AN EXPLORATORY STUDY

l ADOPTION OF SOFTWARE DEVELOPMENT PRACTICES IN GLOBAL CONTEXT: AN EXPLORATORY STUDY. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 11 January 2019.

2094Kb

Arabic Abstract

وعلى مدى العقد الماضي، اعتمد عدد متزايد من مشاريع تطوير البرمجيات الموزعة على الصعيد العالمي لتطوير البرامج القائمة على المكونات نظرا لقدرتها على دمج وإعادة استخدام المكونات في المنتجات الجديدة، وتطوير برمجيات المصدر المفتوح بسبب إمكاناتها لإدخال تحسينات على جودة البرمجيات وتخفيض التكاليف في المشاريع الموزعة عالميا. وعلاوة على ذلك، فإن تطوير شبكة الاعتماد على المكونات الموزعة عالميا هو منهجية واعدة لبناء برامج ذات جودة عالية من حيث التكلفة من خلال تطوير مكونات البرمجيات بشكل متواز من قبل فرق عالمية. وبالمثل، فإن تطوير نظام برمجيات المصدر المفتوح الموزع عالميا يمكن من تطوير منتجات البرمجيات من قبل فرق موزعة عالميا على مدار الساعة دون التأثير على جودة الرمز والإنتاجية. ومع بدء المزيد من المنظمات في تطوير الاعتماد على المكونات الموزعة عالميا وتطوير نظام برمجيات المصدر المفتوح الموزع عالميا، من الضروري للباحثين والممارسين تحديد وتقييم المحددات التي تؤثر على المنظمات في اعتماد تطوير كل من النظامين عالميا. والهدف من هذه الدراسة البحثية هو تحديد وتقييم محددات اعتماد لجنة النظم الأساسية واعتماد تنمية خدمات دعم العمليات في المنظمات العالمية لتطوير البرمجيات. وقد وضعنا نموذجين بحثيين يستندان إلى خصائص الابتكار من نشر نظرية الابتكار وإطار التكنولوجيا والتنظيم والبيئة لتقييم المحددات التي تؤثر على اعتماد تطوير الاعتماد على المكونات الموزع عالميا والتوزيع العالمي للتطوير برمجيات المصدر المفتوح من منظور المنظمة. ثم قمنا بتطوير استبيانين وجمعنا بيانات من 115 مشاركا في حالة تطوير الاعتماد على المكونات و198 مشاركا في حالة تطوير برمجيات المصدر المفتوح لاختبار فرضيات نماذج البحث. وفي حالة تطوير الاعتماد على المكونات الموزع عالميا، تظهر النتائج أن الميزة النسبية والتعقيد والكفاءة التقنية والدعم الإداري الأعلى ذات دلالة إحصائية وهي عوامل رئيسية تؤثر على اعتماد تطوير هذا النظام في السياق العالمي. في حين أنه في حالة تطوير نظام برمجيات المصدر المفتوح الموزع عالميا، تظهر النتائج أن الميزة النسبية والتعقيد والاستعداد التكنولوجي ودعم الإدارة العليا والضغط التنافسي ذات دلالة إحصائية وهي محددات رئيسية تؤثر على اعتماد تطوير هذا النظام في السياق العالمي. ومن المتوقع أن يوفر تقييم محددات اعتماد تطوير لجنة النظم الأساسية وتطوير خدمات دعم العمليات في المنظمات العالمية لتطوير البرمجيات رؤية ثاقبة للباحثين والممارسين من أجل وضع استراتيجيات لتوجيه تنفيذ تطوير الاعتماد على المكونات وتطوير برمجيات المصدر المفتوح في سياق تطوير البرمجيات العالمية.

English Abstract

Over the last decade, an increasing number of globally distributed software development projects have adopted Component-Based Software (CBS) development because of its potential to integrate and reuse components in new products, and Open-Source Software (OSS) development because of its potential to produce improvements in software quality and cost reductions in globally distributed projects. Moreover, globally distributed CBS development is a promising methodology to build cost effective quality software by independently developing software components in parallel by global teams. Similarly, globally distributed OSS development enables the development of software products by globally distributed teams in round-the-clock development without affecting code quality and productivity. As more organizations are embarking on globally distributed CBS development and globally distributed OSS development, it is imperative for researchers and practitioners to identify and assess the determinants that influence organizations to adopt globally distributed CBS development and globally distributed OSS development methodology. The objective of this research study is to identify and systematically evaluate the determinants of CBS development adoption and OSS development adoption in global software development organizations. We developed two conceptual research models based on the innovation characteristics from the diffusion of innovation theory and the technology-organization-environment framework to assess the determinants that influence the adoption of globally distributed CBS development and globally distributed OSS development from an organization perspective. We then developed two questionnaire surveys and collected data from 115 participants in case of CBS development and 198 participants in case of OSS development to test research models hypotheses. In case of globally distributed CBS development, the results show that relative advantage, complexity, technology competence and top management support are statistically significant and are key determinants that influence the adoption of CBS development in global context. Whereas, in case of globally distributed OSS development, the results show that relative advantage, complexity, technology readiness, top management support and competitive pressure are statistically significant and are key determinants that influence the adoption of OSS development in global context. It is anticipated that the assessment of determinants for adopting CBS development and OSS development in global software development organizations provides valuable insight to researchers and practitioners for developing strategies to guide implementation of CBS development and OSS development in global software development context.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Engineering
Research > Information Technology
Research > Engineering
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:Mahmood, Sajjad
Committee Members:Niazi, Mahmood Khan and Alshayeb, Mohammad Rabah
ID Code:140601
Deposited By:MUHAMMAD KHAN (g201408880)
Deposited On:16 Jan 2018 12:40
Last Modified:16 Jan 2018 12:40

Repository Staff Only: item control page