KFUPM ePrints

DDS based Real-Time QoS’s implementation over WSAN Middleware

l DDS based Real-Time QoS’s implementation over WSAN Middleware. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (MS thesis with title of "DDS based Real-Time QoS’s implementation over WSAN Middleware" by Samer Rabah 2017)
Restricted to Abstract Only until 20 July 2018.

4Mb

Arabic Abstract

تقدم شبكات الاستشعار والمحركات اللاسلكية نفسها كتوجه ذو اهتمام كبير من قبل الأنظمة التكنولوجية في ايامنا الحالية، حيث تم استخدامها في العديد من التطبيقات المهمة والحرجة مثل حقول التطبيقات العسكرية، والصحية والصناعية. لكنها ما زالت تعاني من مجموعة من التحديات والمشاكل المهمة كمشاكل التأخير في الاتصال والاستخدام الفعال لسعة شبكات الاتصال وضعف مواردها الخاصة. ولا زال الباحثون في مختبرات المستشعرات والحاسب الالي يواصلون البحث والتجارب التي تساهم في تطوير شبكات الاستشعار والمحركات اللاسلكية حتى تتغلب على هذه المشاكل الهامة، وقد قام العديد من هؤلاء الباحثين بتطوير مجموعة من الأنظمة المعيارية وتطبيقها مثل نظام النشر والاشتراك في الزمن الحقيقي و ذلك لخصائصه الفعالة المناسبة لمثل هذا النوع من الشبكات اللاسلكية. يتفاعل هذا النموذج او النظام كبيئة برمجية وسيطة تفصل بين تطبيقات الحاسوب و الطبقات التحتية في جهاز الحاسب الالي, حيث تؤمن هذه البرمجية الوسيطة الكفاءة في الخدمة وتحل مشاكل عدم التناسق بين المستشعرات المختلفة مع استخدام فاعل للموارد. و من هذه البرمجيات الوسيطة المستخدمة في شبكات المستشعرات و المحركات اللاسلكية والذي طرح نفسه وهي نسخة خفيفة واصدار معدل عن المعيار العالمي المطروح من TinyDDS مؤخرا هو برمجية لتناسب DDS هو نسخه معدلة من TinyDDS في حين ان . DDS والذي يدعى نظام OMG شركة المستشعرات اللاسلكية البسيطة الا انها ما زالت تعاني من نقص في بعض سياسات كفاءة الخدمة في الزمن الحقيقي مثل الفرز حسب الوقت ونهاية الموعد. التي لا تعتمد على ( TinyDDS في هذا العمل تم تطبيق هذه السياسات الخاصة بجودة الخدمة في نسخة اجهزه وسيطه( لكي يتم تطويره ومن ثم تم عمل مقارنة للنظام قبل وبعد تطبيق هذه السياسات ومن ثم تم تحليل النتائج و تقييم الاداء الذي نتج عنها.

English Abstract

Wireless Sensor and Actor networks (WSANs) proposed itself to be an emerging technology these days. They have been used in several critical fields such as military, healthcare, environment, and industry. WSAN still suffers from well-known challenges that affect its performance with respect to end-to-end delay, throughput, bandwidth and other resources’ utilization. Computer and sensor lab researchers keep developing WSANs to overcome most of these challenges, and other new models have been applied such as a real-time publish/subscribe model for its well-suited characteristics. This model interacts as a middleware software under application layer that guarantees the quality of services (QoSs) and solves the heterogeneity problem with efficient use of resources. State of the art solutions of Real-time pub/sub based middleware have been developed, such as TinyDDS, which is a lightweight version of the Data Distributive Services (DDS) standard of real-time pub/sub middleware. Although this middleware (TinyDDS) supports DDS standard QoSs, it still lacks the implementation of some of the policies such as Time Based Filter and Deadline QoSs. In this work, these critical Real-time QoS policies were implemented over Broker-less TinyDDS middleware, and then a comparison test and analysis have been done to check the performance cost and improvements over WSANs.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Engineering
Research > Information Technology
Research > Remote Sensing
Research > Engineering
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Computer Engineering Dept
Committee Advisor:Al-madani, Basem
Committee Members:Sheltami, Tarek and Rowaihy, Hosam
ID Code:140413
Deposited By:SAMER RABAH (g201307290)
Deposited On:23 Jul 2017 13:19
Last Modified:23 Jul 2017 13:19

Repository Staff Only: item control page