KFUPM ePrints

Assessment of Safety Factors and Safety Performance in Afghanistan Construction Industry

l Assessment of Safety Factors and Safety Performance in Afghanistan Construction Industry. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 19 December 2017.

3113Kb

Arabic Abstract

تعاني صناعة البناء والتشييد في أفغانستان بشكل خطير من حوادث السلامة في مواقع البناء. بشكل عام، هناك مصدريين رئيسيين لتمويل مشاريع البناء في أفغانستان: الحكومة، وفيلق مهندسي الجيش الأمريكي (USACE). على الرغم من أن مقاولين USACE نظريا لديهم اجراءات أكثر صرامة للتقيد السلامة العامة في مواقع العمل بالمقارنة مع المقاولين الذين يعملون مع الحكومة الأفغانية، إلا أنه في واقع الأمر كلا النوعين من المقاولين لديهم انتهاكات خطيرة للسلامة في مواقع البناء. لسوء الحظ، هذه الحوادث لا يتم اخبار العملاء بها ولذلك، لا توجد احصاءات رسمية لعدد الاصابات الخاصة بحوادث السلامة في البلاد. هذا البحث يعتبر، على حد علمنا، أول محاولة لمعالجة أداء السلامة في صناعة التشييد في أفغانستان. البيانات التي تم جمعها في هذا البحث تتناول كلا النوعين من مقاولين البناء الذين يعملون في أفغانستان: USACE، والمقاولين الحكوميين. وقيم البحث سبعة وخمسين متعاقدا بالإضافة إلى مواقع البناء التي يعملون بها (اثنان وثلاثون من USACE وخمسة وعشرون متعاقدا حكوميا) يعملون في أفغانستان. وللبحث هدفان رئيسيان: أولا، تقييم عوامل السلامة التي تؤثر على أداء السلامة وثانيا، تقييم مستوى أداء السلامة في مواقع التشييد على أساس قائمة شاملة للسلامة في موقع البناء. في الهدف الأول، يقدم البحث آخر ما توصلت إليه الأبحاث حول العوامل الأساسية للسلامة (CSF) في صناعة البناء والتشييد التي تضم تسع وعشرين عاملا (CSFs). وتبين المقارنة الإحصائية (Spearman Rho) التشابه والاتفاق بين العينات: USACE والمقاولين الحكوميين. أوضحت نتائج البحث أهم العوامل لكلا النوعين من المقاولين على النحو التالي: التدريب على السلامة والصحة، محدودية معدات الوقاية الشخصية، وتوافر سياسة الصحة والسلامة. وتمت مقارنة النتائج مع الدول المجاورة (باكستان وإيران). وفي الهدف الثاني، يطور البحث قائمة مرجعية للسلامة تحتوي على سبع عشرة فئة من فئات السلامة. وبالإضافة إلى معامل ارتباط رتبة Spearman، تم إجراء اختبار Mann-Whitney أيضا لاختبار الفرق بين كلا النوعين من المشاريع إحصائيا. وقد تبين من نتائج البحث أن مستوى أداء السلامة في مشاريع الحكومة الأفغانية "ضعيف" ومشاريع USACE "جيد جدا". وعلاوة على ذلك، فإن الوقاية من الحرائق، وإدارة السلامة، ومعدات الوقاية الشخصية، والمعدات الثقيلة، والتعامل مع المواد وتخزينها هي الفئات الأكثر إهمالا من كلا النوعين من المقاولين. ولخص البحث بمجموعة من التوصيات اللازمة لتعزيز السلامة في صناعة التشييد في أفغانستان. بالإضافة الى أن نتائج هذا البحث توفر قيمة كبيرة للعاملين على السلامة في صناعة البناء والتشييد. ومن المأمول أيضا أن يلقي هذا البحث الضوء على سوء الممارسة الخاصة بالسلامة المتفشي في مشاريع البناء في أفغانستان وغيرها من بلدان العالم.

English Abstract

In Afghanistan, the construction industry suffers gravely from safety accidents in construction sites. In general, two major clients are funding construction projects in Afghanistan: government, and U.S Army Corps of Engineers (USACE). Although USACE contractors are theoretically obliged to abide by stringent safety performance on jobsites compared to contractors who work with Afghanistan government, but in reality both types of contractors are claimed to have serious safety violations at the site. Unfortunately, accidents are hidden and not reported for clients. Therefore, no official records of safety accidents are kept to document injury statistics in the country. This research is considered, to the best of our knowledge, as the first attempt to address safety performance in Afghanistan construction industry. The collected data addresses the two types of construction contractors who work in Afghanistan: USACE, and government contractors. The research evaluated fifty-seven contractors and their construction sites (thirty two USACE and twenty five government contractors) working in Afghanistan. The research has two main objectives: first, the assessment of safety factors that affect safety performance and (2) assessment of safety performance level at construction sites on the basis of a comprehensive safety checklist for the construction site. In the first objective, the research presents a state of the art literature about the critical safety factors (CSFs) in the construction industry that encompassed twenty-nine CSFs. The statistical comparison (Spearman Rho) shows agreement between the two samples: USACE and government contractors. The findings of the research addressed the most important factors for both types of contractors as follow: safety and health training, limitation of PPE, and availability of health and safety policy. The results were compared with neighbor countries (Pakistan, and Iran). In the second objective, the research develops a safety checklist containing seventeen safety categories. In addition to the Spearman rank correlation coefficient, the Mann-Whitney test is also conducted to test statistically the difference between both types of the projects. Findings of the research show that safety performance level in Afghanistan government’s projects and in the USACE projects is poor and very good, respectively. Furthermore, fire prevention, safety administration, PPE, heavy equipment, and handling and storage of materials are the most neglected categories by both types of the contractors. The research concludes with a set of recommendations that are needed to enhance the safety in Afghanistan construction industry. The findings of this research provides a great value for safety practitioners in the construction industry; it is also hoped that this research will shed the light on safety malpractice in Afghanistan and other similar parts of the world where safety negligence is rampant.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:A Hadidi, Laith
Committee Members:Bubshait, Abdulaziz and Assaf, Sadi
ID Code:140377
Deposited By:MOHAMMAD EBRAHIMKHIL (g201506790)
Deposited On:14 Jun 2017 13:42
Last Modified:14 Jun 2017 13:42

Repository Staff Only: item control page