KFUPM ePrints

Barriers to implementation of public private partnerships in housing projects in saudi arabia: real estate developers’ perspective

l Barriers to implementation of public private partnerships in housing projects in saudi arabia: real estate developers’ perspective. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Published Version
Restricted to Abstract Only until 14 April 2018.

4Mb

Arabic Abstract

الحاجة إلى إيجاد حلول مناسبة للنقص الحالي في توفر الوحدات السكنية، بالإضافة إلى الطلب المتزايد عليها، جعلت من الإسكان أولوية في رؤية 2030 للمملكة العربية السعودية، مما أدى إلى لزوم مشاركة القطاع الخاص في زيادة عرض الوحدات السكنية – مع أخذ الانكماش الاقتصادي الحالي وانخفاض أسعار النفط في عين الاعتبار –. مشاركة القطاع الخاص في تقديم الخدمات كان دائما مرغوباً، و الشراكة بين القطاعين العام والخاص قد تكون حلاً مناسباً لتطوير مشاريع إسكانية واسعة النطاق. هذا البحث يهدف إلى فهم المعوقات في منظور المطورين العقاريين التي تحدهم من المشاركة في هذه العقود، وما هي المقومات التي تخفف من حدة تأثير هذه المعوقات. تم جمع البيانات بخصوص هذا البحث عن طريق إستبيان موجه لمطورين العقارات في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية. الاستبيان المستخدم يركز على حدة المعوقات لتطبيق الشراكة بين القطاعين العام والخاص التي يواجهها مطورون العقارات. بالإضافة إلى ذلك، تم سؤال المشاركين عن المقومات والتدابير التي يمكن اتخاذها للتقليل من حدة هذه المعوقات. تمخض عن تحليل نتائج هذا البحث أن القدرة على تحمل تكاليف الوحدات السكنية هو المعوق الأساسي لتطبيق الشراكة بين القطاعين العام والخاص، حيث معظم المطورين كان يعتقد أنه بدون قدرة الساكنين على تحمل تكاليف التمويل، تقل فرص نجاح الشراكة لتطبيق هذا المفهوم على مشاريع الإسكان.

English Abstract

The need to find proper solutions to the current shortage and the growing demand for housing in Saudi Arabia is the reasons behind prioritizing housing in Vision 2030 of Saudi Arabia, which created a need for the participation of the private sector - considering the current economic downturn – in this matter. The involvement of the private sector in providing services has always been desirable, and Public-Private-Partnerships contracts could be proper a solution to develop large scale housing projects. However, this research aims to understand what barriers exist in the perspective of real estate developers that could prevent the use of such contracts, and what enablers could lessen the effects of these barriers. The data collected in this research was through a survey questionnaire that was distributed among real estate developers in the Eastern Province of Saudi Arabia. The questionnaire concentrates on the severity of barriers to the use of PPPs by real estate developers. Additionally, respondents were asked to provide enablers or measures to lessen the effects of the barriers It was found from the results of this study that the end-users' affordability of housing units is the main barrier behind the use of PPPs, as most of the developers believed that without affordable financing for housing, the PPPs model is less likely to succeed.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Management and Marketing
Construction
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Assaf, Sadi
Committee Members:Suhariadi, Bambang and Al-Dosary, Adel
ID Code:140301
Deposited By:MOHAMMAD ASHMAWI (g201072620)
Deposited On:30 Oct 2017 15:49
Last Modified:30 Oct 2017 15:49

Repository Staff Only: item control page