KFUPM ePrints

ASSESSING READINESS OF THE SAUDI CONSTRUCTION ORGANIZATIONS FOR BUSINESS PROCESS REENGINEERING

l ASSESSING READINESS OF THE SAUDI CONSTRUCTION ORGANIZATIONS FOR BUSINESS PROCESS REENGINEERING. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 19 March 2018.

2741Kb

Arabic Abstract

سوق الانشاءات السعودي في يومنا الحاضر يشهد تغيرات كبيره على الاصعده الاقتصاديه والتنظيميه. يعزى هذا التغير بشكل كبير للانكماش الاقتصادي والتقلبات في أسعار النفط التي تشهدها المملكه. إنه لمن الضروره لشركات الانشاءات السعوديه أن تتأقلم مع المتطلبات الحاليه للسوق، التنظيمات الحكوميه الجديده وما يتبعهما من منافسه. مع ذلك، سوق الانشاءات يفشل في استيعاب قدرة وأهمية التغيير في حين أن غيرها من الصناعات قد استوعبت تلك الاهميه منذ عدة عقود مضت.إن سوق الانشاءات بشكل عام يعاني من انخفاض في الانتاجيه، ازدياد في النفقات وتراجع في التقدم التكنولوجي. كل ما ذكر يستلزم وجود تغييرات جذريه داخل شركات الانشاءات السعوديه مما قد يكون العلاج للعيوب التي ذكرت مسبقا اذا تم مقاربة هذا التغيير بشكل مناسب. أهداف هذه الدراسه تنبع من الحقائق التي تم سردها، وهي كالتالي، تقييم جاهزية سوق الانشاءات السعودي للقيام بتغييرات جذريه لضمان برنامج تغيير ناجح و دراسة مدى فهم سوق الانشاءات السعودي للعناصر الاساسيه المرتبطه بالتغييرات الجذريه بهدف تحسين الجسم المعرفي خلف موضوع إعادة هندسة عمليات العمل. تم جمع البيانات بخصوص هذا البحث عن طريق إستبيان مصمم للسؤال أولا عن جاهزية الشركات من خلال طرح ما يعادل عشرين عامل مهم للنجاح والتأكد من تطبيقهم في هذه الشركات. ثانيا، تم السؤال عن فهم وإدراك المشتركين في الاجابه عن الاستبان بخصوص العناصر الاساسيه المرتبطه بالتغييرات الجذريه. تم توزيع الاستبيان على مقاولين الدرجه الاولى في المنطقه الشرقيه للمملكه العربيه السعوديه. تمخض عن تحليل نتائج تقييم الجاهزيه أن هناك تراجع في تطبيق كل عوامل النجاح المقترحه. ولكن بالرغم من ذلك، النتائج المستقاه من فهم وادراك المشتركين في الاستبيان تظهر قبول عام لعناصر إعادة هندسة عمليات العمل، ميل لدمج تكنولوجيا المعلومات مع وظائف العمل ونقل الاتصالات، تطوير أنظمه إداريه مرنه و أخيرا تشجييع و تمكين الموظفين والموظفات لاحداث قيمه وأهميه من خلال وظائفهم بتفوضيهم سلطه بدرجه أكبر.

English Abstract

The Saudi construction industry nowadays is facing huge changes on the economic and regulatory aspects. This is in large due to the economic downturn the kingdom is facing and the high volatility that oil prices are witnessing. The Saudi construction organizations are forced to adapt to the current market demand, new governmental regulations and the fierce competition that comes alongside with them. Yet, the construction industry fails to realize the power of change while other industries did several decades ago. The construction industry is suffering from low productivities, increased costs and sluggish technological advancements. All of which entails that radical changes within the Saudi construction industry medium can be the cure if properly approached. Stemming from these facts are the objectives of this research, assessing the readiness to BPR implementation in order to insure a healthy change and to explore the perceptions and attitudes toward BPR to enhance the body of knowledge with regards to the subject. The data collected in this research was through survey questionnaires that comprised, first, questions related to assessing the readiness through 20 identified CSF. Second, questions related to the perceptions and attitudes toward constituents of BPR. Questionnaires are distributed among Grade A contractors in the eastern province of the Kingdom. The results of assessing readiness reveal a major lag in each of the proposed critical success factors. Nevertheless, the findings of perceptions and attitudes reveal a general acceptance and positivity toward business process reengineering constituents, an overall tendency toward integrating IT with business functions and communications, developing flexible management systems, and encouraging and empowering employees to generate value through their jobs with more delegated authority.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Research > Management
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Hadidi, Laith
Committee Members:Assaf, Sadi and Al-Ofi, Khalaf
ID Code:140295
Deposited By:AHMAD ABZAKH (g201071040)
Deposited On:30 Oct 2017 15:56
Last Modified:30 Oct 2017 15:56

Repository Staff Only: item control page