KFUPM ePrints

CONSTRUCTION WORKERS UNDER HARSH WEATHER CONDITIONS: MEASURING PHYSIOLOGICAL IMPACT

l CONSTRUCTION WORKERS UNDER HARSH WEATHER CONDITIONS: MEASURING PHYSIOLOGICAL IMPACT. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 31 December 2017.

7Mb

Arabic Abstract

الاسم الكامل: عمار سعيد محمد محي الدين عنوان الرسالة: عمال البناء تحت ظروف الطقس القاسية: قياس الأثر الفسيولوجية التخصص: هندسة وإدارة التشييد تاريخ الدرجة العلمية: تعتبر حالة الطقس من أهم مصادر المخاطر المهنية في قطاع الإنشاءات في منطقة الخليج العربي، حيث أن العاملين في هذا القطاع يعانون بشكل كبير من ارتفاع درجات الحرارة والرطوبة العالية. في مثل تلك الظروف القاسية للعمل قد تصل درجات الحرارة في أيام الصيف إلى 45 درجة مئوية أو أعلى والرطوبة إلى 90 ٪ أو أعلى. ومن هذا المنطلق فإن الدراسة المقدمة تهدف إلى دراسة تأثيرات ظروف الطقس القاسية )درجات الحرارة والرطوبة العالية( على صحة وسلامة عمال قطاع الإنشاءات في واحدة من أكثر مناطق العالم حرارة )الظهران - المنطقة الشرقية - المملكة العربية السعودية(. وذلك إستنادا على القياسات الفسيولوجية للعاملين في قطاع الإنشاءات السعودي ضمن المنطقة المستهدفة مع مراعاة أخذ قياسات في أوقات الحر الشديد. من أجل تقديم تقييم كمي لتأثيرات درجات الحرارة والرطوبة العالية على عمال قطاع الإنشاءات، فإن الدراسة المقدمة عمدت إلى إجراء قياسات عملية في مواقع إنشاءات مختلفة باستخدام تكنولوجيا مراقبة الحالة الفيزيولوجية ) PSM (، وذلك من خلال إستخدام واحدة من أهم أدوات القياس المستخدمة في هذا المجال Technology Zephyr و التي يتم تطبيقها لأول مرة في صناعة البناء والتشييد في المملكة العربية السعودية. إن الدارسة المقدمة أخذت بعين الإعتبار الكثير من المتغيرات المرتبطة بتأثير درجات الحراة والرطوبة العالية على صحة وسلامة عمال قطاع الإنشاءات؛ حيث تم أخذ ظروف الطقس المحيط بعين الإعتبار إضافة إلى نوع الأنشطة التي يقوم بها العمال )في الظل / في الهواء الطلق(، ونوع المهام التي يجب على العمال تنفيذها، واعتبار ورديات العمل المختلفة )الصباحية والمسائية(، إضافة إلى أخذ بعين الإعتبار ما إذا كان العامل صائما ام لا بالنسبة للعمال المسلمين في رمضان. تعتبر هذه الدراسة الأولى على مستوى العالم التي تناقش مثل هذه الحالات التي تشمل عمال قطاع إنشاءات صائمين في رمضان. علاوة على ذلك فإن الدراسة المقدمة شملت إجراء دراسة تجريبية لاختبار الأجهزة المستخدمة من أجل التعرف على آلية عملها. من خلال البيانات التي تم جمعها من اربعة مواقع عمل مختلفة خلال فترات الحر الشديد في المنطقة المستهدفة )الظهران - المنطقة الشرقية - المملكة العربية السعودية(؛ خلصت هذه الدراسة إلى تحديد الحدود الفسيولوجية المناسبة لعمال قطاع الإنشاءات لضمان سلامتهم تحت درجات الحرارة والرطوبة العالية وضمن بيئة العمل قيد الدراسة. كما يقدم هذا البحث تطبيقا عمليا لأول مرة لتكنولوجيا PSM في تعزيز سلامة وصحة عمال قطاع البناء والتشييد في المملكة العربية السعودية، ويضيف المزيد من المعرفة حول هذا المجال. إضافة إلى ذلك فإن البحث المقدم ينصح بشدة على تبني نظام للمراقبة المستمرة في موقع العمل لصحة وسلامة عمال البناء والإنشاءات وخاصة في ظل هذه الظروف الجوية المرتبطة بصناعة البناء والتشييد في المملكة العربية السعودية.

English Abstract

Full Name: Ammar Saeed Mohammed Moohialdin Thesis Title: Construction Workers Under Harsh Weather Conditions: Measuring Physiological Impact Major Field: Construction Engineering and Management Date of Degree: December 2016 One of the major sources of construction hazards in the Arabian Gulf is weather condition, where construction workers could suffer from high degrees of temperature and humidity. In such weather condition, temperature degree reaches in summer 45°C or higher and humidity 90% or higher. This research investigates the impacts of the harsh weather (hot and humid weather) conditions on construction workers’ health and safety in one of the hottest region in the world (Al-Dhahran – Eastern province – Saudi Arabia), based on the physiological responses of construction workers. In order to provide a quantitative assessment for the Physiological Status (PS) of construction workers, real construction site measurements were conducted by using ZephyrTM technology, which is applied for the first time in construction industry in Saudi Arabia. The study considered weather conditions, type of activities (indoors/outdoors activities) and working shifts (morning/night shifts). In addition, considering fasting workers for the first time in such weather conditions. Based on the collected data, this research identifies the acceptable physiological zones and HR bounds as well as work intensity regions. Moreover, pilot study was conducted for testing utilized sensors and familiarize the researcher with its applications. This research provides a practical implementation PSM technology in enhancing safety conditions of construction workers in Saudi Arabia and adds more knowledge regarding this area of research. The results of the proposed research show that, it is highly recommended to adopt a real site monitoring system for construction workers’ health and safety especially under such weather conditions in Saudi construction industry.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Suhariadi, Bambang Trigunarsyah
Committee Members:Shash, Ali Ali Hassen and Bubshait, Abdulaziz Abdul-Rahman Khalid
ID Code:140200
Deposited By:AMMAR SAEED MOHAMMED (g201306030)
Deposited On:17 Jan 2017 11:53
Last Modified:17 Jan 2017 11:53

Repository Staff Only: item control page