KFUPM ePrints

PLANNING AND SCHEDULING TECHNIQUES IN PROJECTS: SAUDI ARABIA

l PLANNING AND SCHEDULING TECHNIQUES IN PROJECTS: SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 06 January 2018.

2490Kb

Arabic Abstract

في صناعة البناء والتشييد، كل مشروع فريد من نوعه مع وجود العديد من الاختلافات، وبالتالي توحيد المشروع غير ممكن، ويمكن أن يؤدي إلى تعقيدات في تخطيط المشاريع وجدولة. والتخطيط والجدولة فعال يساعد المقاولين في إدارة المشاريع الجيدة ومشروع حماية من الفشل. ولذا، التخطيط والجدولة هو جزء لا يتجزأ من إدارة المشروع في صناعة البناء والتشييد وخاصة في البلدان ذات مشاريع البناء الجارية ضخمة مثل المملكة العربية السعودية. الهدف الرئيسي من هذه الدراسة هو لمساعدة المقاولين على أساس الخبرة النظرية والعملية لوضع جدول زمني فعال. والقصد من ذلك هو جعل جدولة أو مخطط وعيا من شدة المعلمات التي تحتاج الاعتبار الفعلي في خطة والتنمية الجدول الزمني بالإضافة إلى مراقبة والسيطرة خاصة للمقاولين الفرعي الجدولة. تم إجراء مراجعة الأدبيات مكثفة لتحديد معالم / عوامل التخطيط والجدولة ورصد ومراقبة مشاريع البناء. تم إعداد استبيان للحصول على المعلومات المطلوبة من المقاولين من الدرجة 1و الدرجة 2 و الدرجة 3 مسجلة لدى وزارة الشؤون البلدية والقروية في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية. حصلت على النتائج وتحليلها وجدت أن المقاولين النظر في شروط العقد كما العامل الأكثر أهمية في تطوير الخطة والجدول الزمني مع تحديد المسار الحرج والسيطرة كممارسة العليا لرصد وتحديد مواعيد السيطرة المقاول الفرعي

English Abstract

In construction industry, every project is unique with variations from one project to another, thus standardization of project is not possible and may lead to complexities in project planning and scheduling. An effective planning and scheduling can not only help the contractors in good project management but also protect project from failure. Therefore, planning and scheduling is the integral part of project management in construction industry especially in countries where huge construction is going on like Saudi Arabia. The main objective of the study is to aid contractors based on theoretical and practical experience to develop the realistic, sound and efficient schedule. The intention is to make the scheduler or planner aware about the severity of parameters that needs actual consideration in plan and schedule development as well as its monitoring and control especially for subcontractors scheduling. An intense literature review was conducted to determine the parameters/factors for planning, scheduling, monitoring and controlling of construction projects. A close ended questionnaire was developed to obtain the required information from grade1, grade2, grade 3 contractors registered with Ministry of Municipal and Rural affairs in Eastern Province of Saudi Arabia. The results obtained and analyzed found that contractors consider the contract requirements as most important factor in development of plan and schedule with critical path identification and controlling as top practice to monitor and control subcontractor scheduling.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:SHASH, ALI ALI
Committee Members:Assaf, Sadi and Suhariadi, Bambang Trigunarsyah
ID Code:140184
Deposited By:ADNAN AHMAD (g201404600)
Deposited On:24 Jan 2017 08:55
Last Modified:24 Jan 2017 08:55

Repository Staff Only: item control page