KFUPM ePrints

Isolation and characterization of microalgae for biofuel production

l Isolation and characterization of microalgae for biofuel production. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 10 December 2017.

2773Kb

Arabic Abstract

يواجه العالم تحديا مع استنفاد موارد الوقود الأحفوري في زمن يزيد فيه الطلب للطاقة ، ويرجع ذلك إلى زيادة في اعداد السكان وزيادة التصنيع،. أن الاستخدام المتكرر لأنواع الوقود الأحفوري على نطاق واسع يعتبر غير متجدد. أن الوقود الأحيائي المستمدة من الطحالب يتم بطريقة مستدامة لإنتاج الوقود من الطحالب ، حيث تنتج هذه الطحالب بكثافة في مناطق صغيرة نسبيا من الأراضي المستخدمة. لقد تم خلال العقود الماضية إيجاد سلالات طحالب متعددة في جميع أنحاء العالم، ولكن هناك دراسات قليله في المملكة العربية السعودية يتم فيها تعيين سلالات من الطحالب التي يمكن استخدامها في انتاج الوقود الحيوي. حيث يتم فيها تعيين السلالات التي لها القابلية على انتاج مركب الاوليك والذي يستخدم في انتاج الوقود الحيوي. أن هذه الاطروحة تركز على عزل سلالات الطحالب المجهرية لإنتاج الوقود الأحيائي، حيث تم عزل سلالات التي تحتوي مركب الاوليك بنسب عالية من مناطقتين (كورنيش الخبر وجبيل) في المنطقة الشرقية. لقد تم عزل ثلاثة سلالات ( S1 ،S2 ، S3 ) حيث تم تصنيفها Chlorella kessleri, Chlorella vulgaris, and Nanochloropsis oculata,. وجرى تحليل السلالات المعزولة بدراسه النمو ، وإزالة والنترات الفوسفات وإنتاجية الوقود الأحيائي في 30 درجة مئوية و 35 درجة مئوية. وأظهرت النتائج أن S2 اعطى أعلى كثافة بصرية والوزن الجاف ، بينما أظهر S3 أدنى قيمة في كل درجات الحرارة. لقد أظهرت جميع السلالات المعزولة لها القابلية على إزالة 90% من النترات والفوسفات في جميع درجات الحرارة على حد سواء. لقد وجد أيضا ان محتوى الدهون هو 19% و 27% و 14% في S1 ،S2 ،S3على التوالي. كما من ناحية أخرى وباستخدام GC-FID ، ان نسبة الأحماض الدهنية هي 18 %، ونسبة 22% وتركيز 16% من حمض بالميتيك وحامض الاستيرك 6%، 4%،5% في S1 أو S2 أو S3، على التوالي.

English Abstract

The world is confronted with depleting fossil fuel resources at a time as energy demand is exploding. The frequent use of fossil fuels is now widely considered as unsustainable. Biofuel derived from microalgae is a sustainable way for fuel production. Algae is carbon neutral and can be produced intensively on relatively small areas of marginal land. In the past decades, wide-scale screening of naturally occurring algal strains has been characterized all over the world. However, very few investigations related to algae-based biofuel production have been carried out in Saudi Arabia so far; especially studies related to high yielding oleic strains. This thesis is focussed on the isolation of potential microalgae strains for biofuel production from Cornish of Al Khobar and Jubail. Three strains (S1, S2, and S3) were isolated and characterized as Chlorella kessleri, Chlorella vulgaris, and Nanochloropsis oculata, respectively. The isolated strains were analyzed for growth kinetics, nitrate and phosphate removal and biofuel productivity at 30°C and 35°C. S2 showed highest optical density and dry weight while S3 showed the lowest value at both temperatures. All the isolated strains showed greater than 90 % nitrate and phosphate removal at both temperatures. Lipid content of 19%, 27%, and 14% was found in S1, S2, and S3, respectively. On the other hand, fatty acid profiling through GC-FID showed 18%, 22% and 16% concentration of palmitic and 6%, 4% and 5% steric acid in S1, S2, and S3, respectively.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Ahmad, Irshad Ahmad
Committee Members:Al-Thukair , Assad Ahmed Al-Thukair and Razzak, Shaikh Abdur Razzak
ID Code:140147
Deposited By:MUHAMMAD ARIF IBRAHIM (g201306810)
Deposited On:28 Dec 2016 09:24
Last Modified:28 Dec 2016 09:24

Repository Staff Only: item control page