KFUPM ePrints

RELATIVE PERMEABILITY OF SMART WATER FOR CARBONATE RESERVOIRS: EXPERIMENTAL AND MODELING INVESTIGATION

l RELATIVE PERMEABILITY OF SMART WATER FOR CARBONATE RESERVOIRS: EXPERIMENTAL AND MODELING INVESTIGATION. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 01 January 2017.

12Mb

Arabic Abstract

تبذل الصناعة النفطية جهودا كبيرة لتحسين انتاج النفط في ظل عدم استقرار أسعاره. حقن الماء الذكي يوفر فرصة للحصول على كمية إضافية من النفط بعمليات قليلة التكلفة. يمكن الحصول على نسب إضافية من النفط تتراوح بين الصفر إلى 30 % عن طريق تعديل الملوحة أو تغيير مدى محدد من الأيونات عند حقن الماء المالح في التجارب المعملية. هذه التغييرات في النسبة الإضافية المتحصل عليها مرتبطة بنقص فهم آليات عمل حقن الماء الذكي مما يؤثر على تفسير النتائج المعملية و نتائج نماذج المحاكاة. تهدف هذه الدراسة للنظر عن قرب لهذه الظاهرة المتناقضة عن طريق تأكيد فوائد تطبيق الحقن المتتابع غير المستقر لعينات صخرية اسطوانية من الحجر الجيري الكربوني. يهدف التصميم التجريبي للحصول على مجموعة بيانات للنفاذية النسبية للماء الذكي في الصخور الكربونية لاستخدامها في نموذج محاكاة لغمر هذه المكامن بالماء الذكي. بالإضافة إلى ذلك ، تأخذ الدراسة في اعتباراها أيضا أهمية تحليل عينات السوائل الناتجة من عملية الحقن لتتبع النموذج الجيوكيميائي. بناء على ذلك ، تم دمج نموذج بكلي-ليفرت للسريان الآحادي مع نموذج محاكاة إيفريك الجيوكيميائي. تم توضيح أهمية العمليات الجيولوجية أثناء عملية حقن الماء الذكي مثل التوازن بين الماء – المعدن (الإذابة – الترسب) ونموذج الامتصاص السطحي عن طريق عملية المطابقة التاريخية لتجارب عمليات الحقن الذكي التي تم تصميمها. هذه العوامل على الأرجح هي واحدة من الآليات المفيدة أثناء عمليات الحقن المائي الذكي في الصخور الكربونية.

English Abstract

Petroleum Industries are putting numerous efforts to enhance the oil recovery in the middle of oil price instability. Smart water-flooding offers an opportunity to gain extra oil recovery that requires less costly operations. By means of modifying salinity or certain level of potential determining ions in the injection brine, it gives varying incremental oil recovery from nil up to 30% in the laboratory scale. This variation is attributed to lack of understanding the mechanisms behind Smart water-flooding, affecting the variation of results from both experimental interpretation and simulation models. This study takes a closer look at this contradictive issue by ensuring the successive injection of unsteady state core-flooding experiment to get reliable relative permeabilities data of Smart water flooding using Indiana limestone cores. Accordingly, 1-D Buckley-Leverett transport flow is coupled with IPhreeqc geochemical simulator. The importance of geochemical processes during Smart water flooding such as aqueous-mineral equilibrium (dissolution and precipitation) and surface adsorption model have shown during history matching of the designed smart water flooding experiments. These factors are most likely one of the mechanisms behind smart water flooding benefit in carbonate rock.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Petroleum > Enhanced Oil Recovery
Petroleum > Reservoir Modelling and Simulation
Divisions:College Of Engineering Sciences > Petroleum Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Hashim, Dr. Hasan Salman
Committee Members: Al-Yousef, Dr. Hasan Y. and Mahmoud, Dr. Mohamed A.
ID Code:140008
Deposited By:BRAMASTO ADAM (g201303250)
Deposited On:06 Jun 2016 15:00
Last Modified:06 Jun 2016 15:00

Repository Staff Only: item control page