KFUPM ePrints

NOx Concentration Measurement in Ambient Air of Dhahran

l NOx Concentration Measurement in Ambient Air of Dhahran. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
1998Kb

Arabic Abstract

تم قياس أكاسيد النيتروجين (NO + NO2) التركيز ومتغيرات الأرصاد الجوية (درجة الحرارة والضغط والرطوبة النسبية وسرعة الرياح واتجاه الرياح) في الظهران بين 8 مايو 2015 و30 يوليو 2015 باستخدام التوهج من أكاسيد النيتروجين محلل ومحطة الطقس على التوالي. تم حساب البيانات التي تم جمعها في الوقت الحقيقي مع البرامج الحاسوبية الرياضيات لغرض دراسة التغيرات اليومية وأيضا اختلافات كل 60 دقيقة أكاسيد النيتروجين مع متغيرات الطقس. وأظهرت قياسات درجة الحرارة وسرعة الرياح قيمة الذروة في فترة ما بعد الظهر. وكانت قياسات ضغط الهواء المحيط ثابتة تقريبا خلال هذه الفترة، وصلت الرطوبة النسبية قيمة ذروتها في ساعات الليل والصباح الباكر. تم حساب متوسط تركيزات NO2 من 41.2 جزء في البليون، وهو أقل من حد التعرض من قبل وكالة حماية البيئة المحددة في الولايات المتحدة الأمريكية.بالرغم من أن هنالك 18 حالات حدوث في كل ساعة فالحد الأدني المسموح هو 100 جزء من البليون قد تم تجاوزها. وخلص إلى أن تركيز أكاسيد النيتروجين في الظهران كان إلى حد كبير أن تتأثر انبعاث حركة المرور. بالإضافة إلى ذلك، فإن تفاعل كيميائي ضوئي، وحالة الطقس تؤثر أيضا على الحلقة أكاسيد النيتروجين في المدينة. وأظهر تحليل الانحدار للمتوسط بالساعة اليومي للبيانات أن درجة الحرارة وسرعة الرياح ومعاملات علاقة عكسية بينما أظهرت الرطوبة النسبية معامل ارتباط إيجابي مع تركيز أكاسيد النيتروجين. وقد وضعت نموذج تجريبي بسيط من R2 أكبر من 0.5 باستخدام تركيزات أكاسيد النيتروجين وبيانات الأرصاد الجوية التي تم الحصول عليها

English Abstract

NOx (NO + NO2) concentration and meteorological parameters (temperature, pressure, relative humidity, wind speed and wind direction) measurement were carried out in Dhahran between 8th of May, 2015 and 30th of July 2015 using chemiluminesce-based NOx analyser and weather station respectively. Hourly mean and daily average of the real time acquired data were computed using Mathematica program for the purpose of studying daily and hourly variation of NOx with weather parameters. Temperature and wind speed showed their peak value in the afternoon. While ambient air pressure was nearly constant throughout the period, relative humidity reached its peak value in the night and early morning. NO2 average concentration of 41.2 ppb was measured, which is lower than USEPA exposure limit. However, there were eighteen occurrences where 100 ppb permissible limit by USEPA was exceeded. NOx concentration in Dhahran was largely being influenced by traffic emission. In addition to this, photochemical reaction and weather condition also affect the NOx episode in the city. Regression analysis of the daily hourly mean of the data showed that temperature and wind speed show negative correlation coefficients while relative humidity shows positive correlation coefficient with NOx concentration. Semi empirical model, with R2 greater than 0.5, was formulated using the NOx and meteorological data acquired.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Physics
Divisions:College Of Sciences > Physics Dept
Committee Advisor:Gasmi, Khaled
Committee Members:Al-Jalal, Abdul-Aziz and Fida, Al-Adel
ID Code:139943
Deposited By:MUMIN ABDULAHI (g201303270)
Deposited On:17 May 2016 13:12
Last Modified:17 May 2016 13:12

Repository Staff Only: item control page