KFUPM ePrints

Synthesis and characterization of bioactive sol-gels as anti-corrosive/anti-fouling steel coatings

l Synthesis and characterization of bioactive sol-gels as anti-corrosive/anti-fouling steel coatings. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 08 February 2017.

19Mb

Arabic Abstract

اُصطنعت في هذه الدراسة سلسلة جديدة من طلاءات الهلام الذائب الواقية من مركبات السيليكون البسيطة ) السيليكون العضوي وهيدروكسيد السيليكون) ومولدات (سلائف) السيليكون التفاعلية، التي اختيرت بعناية من أجل الحصول على الخصائص الكلية والسطحية المطلوبة. ركزت توليفات الهلام الذائب على الجمع بين الوظائف العضوية وغير العضوية لإنتاج طلاء واقي هجين مع خصائص كلية وصلابة. الكتلة الكلية من مواد الهلام الذائب دمجت مع عصيات قابلة للحياة(Bacillus licheniformis endosporesas) وكذلك خُضُب صغيرة الحجم مضادة للتآكل. وُجد في هذه الدراسة أن تواجد بعض أبواغ البكتريا في الطلاء الحيوي يزيد من حماية السطح ومقاومة العفونة مقارنة بتلك غير الحيوية خلال فترات الغمر. ويعزى ذلك إلى الغشاء الحيوي الرقيق المميز المضاد الحيوي الذي تنتجه هذه البكتريا ووجدت أيضاً زيادة في خصائص الكره للماء لطلاء الهلام الذائب بعد دمج الأبواغ البكتيرية. تراكم أبواغ البكتيريا يمنع انتشار الأيونات المسببة في التآكل من خلال الطلاء الخفيف لسطح الفولاذ وبالتالي زيادة مقاومة الطلاء وأيضا تقليل درجة الترطيب عن طريق تغيير رطوبة سطح هذه الطلاءات. وتكشف هذه الدراسة نهجا جديدا في تخفيف التأكل وتراكم القاذورات الحيوية من قبل مزرعة حرارية (ممحوضة) لسلالة ب. ليشينيفورميس (B.licheniformis) المعزولة في المملكة العرية السعودية.

English Abstract

Series of new protective sol-gel type coatings have been synthesized in this study from simple silanes (alkoxysilanes and organoalkoxysilanes) and reactive silicone precursors, carefully chosen to give the needed bulk and surface properties. Sol-gel syntheses focus on the combination of inorganic and organic functionalities to produce protective hybrid coatings with rigid bulk properties. The bulk of these sol-gel materials has also been incorporated with viable Bacillus licheniformis endospores as well as micro-sized anticorrosive pigments. The presence of the bacterial endospores in the coatings (biotic) is found to increase barrier protection and foul resistance compared to the abiotic ones within the immersion periods in this study. This has been attributed to the characteristic antibiotic biofilm produced by this bacterium, also found to increase the hydrophobicity of the sol-gel coatings in the presence of the bacterial endospores after incorporation. By altering the surface wetness of these coatings, bacterial spore accumulation prevents the diffusion of corrosion ions through the coating to mild steel surface thereby increasing the coating resistance while also reducing the degree of water uptake. This study reveals a novel corrosion/biofouling mitigation approach by an axenic thermophilic strain of B. licheniformis isolated from Saudi Arabia.



Item Type:Thesis (PhD)
Subjects:Chemistry
Research > Corrosion
Divisions:College Of Sciences > Chemistry Dept
Committee Advisor:Khaled, Mazen
Committee Co-Advisor:Suleiman, Rami
Committee Members:El Ali, Bassam and Abulkibash, Abdalla and Khalil, Amjad
ID Code:139868
Deposited By:UBONG MONDAY EDUOK (g201203260)
Deposited On:03 Apr 2016 15:16
Last Modified:03 Apr 2016 15:16

Repository Staff Only: item control page