KFUPM ePrints

EVALUATION OF WETTABILITY ALTERATION IN SANDSTONE ROCKS BY DIELECTRIC MEASUREMENTS

l EVALUATION OF WETTABILITY ALTERATION IN SANDSTONE ROCKS BY DIELECTRIC MEASUREMENTS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 29 December 2016.

4Mb

Arabic Abstract

خاصية التبلل الصخري هي واحدة من الخصائص الفيزيائية الأكثر أهمية في صخور المكمن النفطي. والتغيير في التبلل الصخري يؤثر بشكل كبير على استخراج النفط. يعتبر تركيب الصخور المعدني (محتوى الأيوني) أحد العوامل الرئيسية التي تؤثر على خاصية التبلل في أي صخرة حيث ان تغييرتركيبة المعادن يؤدي إلى تغيير في خاصية التبلل للصخور. ال ( تشليتنق اجيبنت) هي المسؤولة عن تغيير التركيبه المعدنية للصخور؛ وقد قدمت حديثا على أنها وسيلة تعزيزللأنتاج النفطي بحد ذاتها في استخراج النفط من الحجر الرملي والصخور الكربونية حيث تستخدم بتركيز منخفض مع مياه البحر. وقد أثبتت ال( تشيليتنق ايجنت) أنها تؤثر على شحنه الصخور السطحية وتغيير التبلل الصخري. في الصناعة النفطية، وقياس الاسبابو الخصائص الفيزيائية وراء التبلل الصخري يعتبر تحدي. في الآونة الأخيرة تستخدم قياسات مختبراتيه لي جهد ال "زيتا" وغيرها من الطرق لتحديد تغيير التبلل الصخري. في الوقت الراهن، لا يوجد اداه تخطيط للابار النفطية قادرة على التقاط خصائص التبلل الصخري الأمر الذي يؤدي إلى التحدي المتمثل في إيجاد وسيلة لاستخدام اداة تسجيل قراءات الابار النفطية في دراسه وتقييم التببلل الصخري. الهدف الرئيسي من هذا العمل هو دراسة تأثير إزالة بعض المكونات الأيونية من الصخور من الحجر الرملي على شحنة سطح الصخورالرملية جنبا إلى جنب مع دراسة قدرة ال (نشيليتنق ايجنت) على امتصاص بعض الكاتيونات الموجودة في أسطح الصخور الرملية ز لذلك، سيتم تقييم تغيير التبلل الصخري في هذا العمل باستخدام قياسات جهد "زيتا". حيث ، تغيير شحنة سطح الصخرة تجاه سطح منفر (دافع) مما يؤدي سطح ذو قابلية على امتصاص الماء، و بالتالي زيادة في انتاج النفط. أيضا، تقييم تأثير ال (تشليتنق ايجنت) على جهد واشارة سطح الصخور من خلال قدرتها على امتصاص بعض الكاتيونات وتغيير التركيب المعدمي للصخور عن طريق القياس باستخدام التحليل الطيفي الشامل وكذلك القياسات المخبرية للعزل الكهربائي كتقنية جديدة للتقييم. أيضا، فإن هذا العمل يتم فيه دراسة تأثير بعض الأيونات، وال (كليتنق ايجنت) والملوحة والمياه المختلفة على الموصلية بقياسات أجريت باستخدام القياسات مختبريه لي العزل الكهربائي في وتيرة عالية (500 ميغاهيرتز إلى 1 غيغاهرتز).

English Abstract

Wettability is one of the most crucial physical properties of the reservoir rocks. The alteration in wettability affects significantly the oil recovery. The rock mineralogy (ion content) is considered one of the main factors that affect the wettability of any rock and altering the mineralogy will lead to a change in the rock wettability. Chelating agents are responsible for changing the rock’s mineralogy; they are being newly introduced as stand-alone enhanced oil recovery fluids in sandstone and carbonate rocks used in low concentrations in seawater. Chelating agents were proved to affect the rock surface charges and altering the rock wettability. In the petroleum industry, measuring the physical properties behind wettability is a challenge. Recently laboratory experiments zeta potential and other methods are being used to determine the wettability change. At the moment, no logging tool is capable to capture the wettability of any reservoir which leads to a challenge of finding a way to use well-known logging tool readings into qualifying the wettability and wettability alteration. The main objective of this work is, qualifying the effect of removing some ionic components from the sandstone rocks on the surface charge of sandstone rocks along with studying the ability of chelating agents to absorb certain cations present in sandstone rocks’ surfaces. Therefore, altering wettability will be evaluated in this work using zeta potential measurements. Where, changing the rock’s surface charge toward a more repulsive surface leading to a more water wet surface, therefore more oil recovery. Also, evaluating chelating agents’ effect on surface charge by their ability of absorbing certain cations and changing the rock’s mineralogy measured using mass spectrometry analysis and also dielectric laboratory measurements as a new evaluation technique. Also, this work will investigate the effect of certain ions, chelating agents and different water salinities on conductivity conducted using laboratory dielectric measurements at high frequency (500 MHz to 1 GHz)



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Petroleum > Enhanced Oil Recovery
Petroleum > Rock and Fluid Properties
Divisions:College Of Engineering Sciences > Petroleum Engineering Dept
Committee Advisor:Mahmoud , Mohammed
Committee Members:Al-Yousef​, Hasan and Abdallah, Wael
ID Code:139808
Deposited By:SULAIMAN ABDULLAH ALARIFI (g200813080)
Deposited On:06 Jan 2016 14:41
Last Modified:06 Jan 2016 14:41

Repository Staff Only: item control page