KFUPM ePrints

Design of Visco-Acoustic Wavefield Finite Impulse Response (FIR) Extrapolation Filters

l Design of Visco-Acoustic Wavefield Finite Impulse Response (FIR) Extrapolation Filters. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (M.Sc Thesis ) - Submitted Version
Restricted to Abstract Only until 28 December 2016.

6Mb

Arabic Abstract

يعتبر التصوير العمقي الصريح المقام في مجال التردد-المسافة من أكثر اساليب التصوير الأرضي فاعلية.الافتراضية السائدة المستخدمة الى الان في هذا الأسلوب هي ان الأرض عبارة عن وسط صوتي مع وجود القليل من الاعمال التي تفترض بانها وسط صوتي لزج و ذلك على الرغم من ان الموجات السيزملوجية التي تستخدم في التصوير تعاني من الضعف و التشتت اثناء مرورها بطبقات الأرض، ما يعني بان الافتراض بانها وسط صوتي لزج ينتج عنه نتائج اكثر دقة. لأخذ هذه الافتراضية بعين الاعتبار, لابد من تصميم عوامل تصويرية تأخذ اثار هذه الافتراضية بعين الاعتبار. لقد قمنا ابتكار عوامل تصويرة في هذه الأطروحة لأخذ هذه الفرضية الأكثر دقة بعين الاعتبار عن طريق استخدام المعدل الإحصائي الأول و المعدل الإحصائي المرجح الأول للخطأ لتصميم هذه العوامل. يقوم المعدل الإحصائي الأول بأخذ تناثر أجزاء العوامل التصويرية و قرب بعضها من الصفر وهي خاصية تتمتع بها هذه العوامل بعين الاعتبار. لاختبار فاعلية هذه العوامل و دقتها في تصوير الطبقات الأرضية, تم اختبارها على نموذج يعتبر معيارا في التصوير الأرضي و المسمى بنموذج مارموزي "Marmousi Model". تم استخدام هذا النموذج مع كلتا الفرضيتين و تظهر النتائج الدقيقة ان الطريقة المقترحة تقوم بتصميم عوامل تصويرية مستقرة و دقيقة لتستخدم في التصوير الأرضي.

English Abstract

Explicit depth frequency-space (f-x) prestack imaging is one of the attractive mechanisms of seismic imaging. So far the main focus of this method was migrating data assuming acoustic medium but very little work assumed visco-acoustic media. Real seismic data usually suffers from attenuation and dispersion effects. In order to compensate for the attenuation and dispersion in visco-acoustic medium, new operators are required. We propose using the L1-norm and weighted L1-error minimization techniques to design visco-acoustic f-x extrapolators. L1-norm is sparsity preserving so sparse extrapolators are designed. To show the accuracy and compensation of the operators, prestack depth migration is performed on the challenging Marmousi model for both acoustic and visco-acoustic datasets. The final migrated images show that the proposed L1-norm extrapolation results in practically stable images with improved resolution. The L1-error provide even better results because it gives more weight to the important passband.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Engineering
Earth Sciences
Electrical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Electrical Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Mousa, Wail A.
Committee Members:Al-Shuhail, Abdullatif A. and Zerguine, Azzedine
ID Code:139804
Deposited By:Abdul Salam (g201302650)
Deposited On:03 Jan 2016 09:32
Last Modified:03 Jan 2016 09:32

Repository Staff Only: item control page