KFUPM ePrints

ASSESSMENT OF ENERGY PERFORMANCE OF GREEN ROOF EFFECTS FOR A RESIDENTIAL BUILDING IN HOT HUMID CLIMATE

l ASSESSMENT OF ENERGY PERFORMANCE OF GREEN ROOF EFFECTS FOR A RESIDENTIAL BUILDING IN HOT HUMID CLIMATE. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
3934Kb

Arabic Abstract

تواجه المملكة العربية السعودية نموا سريعا في الطلب على الطاقة، والحصة الأكبر من هذا الطلب تأتي من قطاع البناء حيث تشكل أكثر من 76٪ من إجمالي استهلاك الكهرباء الوطني. ان القطاع السكني وحده يستهلك حوالي 51٪ من إجمالي الكهرباء في المملكة. وتعتبر أنظمة تدفئة وتكييف الهواء (HVAC) هي الانظمة الأكثر استهلاكا للطاقة في المباني. ان النمو الاقتصادي السريع والحاجة إلى المباني السكنية الجديدة لتلبية احتياجات الزيادة السكانية النامية تشير إلى حتمية وجود ارتفاع حاد في الطلب على الطاقة في المستقبل القريب. ويتطلب هذا الوضع البحث عن نقلة نوعية في اتجاهات استهلاك الطاقة في قطاع البناء، كما يتطلب ايضا الدعوة إلى اتخاذ تدابير جذرية لتحسين كفاءة استهلاك الطاقة. ومن هذا المنطلق، تعتبر تقنية الأسقف الخضراء والتي لديها مجالات واسعة من الفوائد البيئية وفي مفهوم الاستدامة، ففي الوقت نفسه فإنها تعزز في كثير من الأحيان الصفات الجمالية والإبداع المعماري في تصميم المباني في هذا الصدد. وتأتي هذه الدراسة الهادفة الى اختبار تطبيق تقنية الاسقف الخضراء على مبنى سكني مكون من اربعة غرف نوم في جامعة الملك فهد للبترول والمعادن (KFUPM)، في المملكة العربية السعودية. لقد تم تطوير نموذج محاكاة الحالة الأساسية من ذلك المبنى باستخدام برنامج الحاسوب DesignBuilder، كما تم استخدام بيانات حقيقية واقعية لاستهلاك الطاقة في المبنى للتحقق من صحة النموذج. وتشير النتائج إلى أن خلاصة الخيارات التي تم تطبيقها على النموذج المطور تقلل من الاستهلاك السنوي للطاقة بنسبة تصل إلى 36٪، وبالتالي، انخفاض مؤشر الطاقة السنوي للمبنى من 169 كيلو واط ساعة\ متر مربع إلى 109 كيلو واط ساعة\ متر مربع. وعلاوة على ذلك، فقد تم ارفاق نتائج تحليل التكاليف والفوائد مع مقياس اقتصادي يتألف من 1 (مبررا) أو≥ 1 (ليس مبررا) لتحديد نسبة الفوائد الى التكلفة ولمدة 15 عاما.

English Abstract

Saudi Arabia is facing a rapid growth in energy demand much of which comes from the building sector as it accounts for over 76% of the total national electricity consumption. The residential sector alone consumes around 51% of the total electricity. The heating, ventilation and air conditioning (HVAC) systems make for the most of the energy consumption in buildings. The rapid economic growth and the need for new residential building to meet the needs of growing population indicate a steep rise in energy demand in the near future. The situation requires a paradigm shift in the energy consumption trends in the building sector also advocating for radical energy efficiency measures. Green roof which has a wide range of sustainability and ecological benefits while often enhancing the aesthetic qualities and architectural creativity of the building was considered in this respect. This study examines the application of green roof on a 4-bedroom house at King Fahd University of Petroleum & Minerals (KFUPM), Saudi Arabia. A base case simulation model of the house is developed using DesignBuilder software tool and real time energy consumption data is used to validate the model. Results shows that compendium options that were applied on the developed model reduce the annual energy consumption by up to 36%, thus, decreasing the annual energy index of the house from 169kWh/m2 to 109kWh/ m2. Moreover, results of a cost benefit analysis have also been provided with an economic scale of ≥ 1 (Justified) or < 1 (not justified) to determine its cost to benefit ratio for a period of 15 years.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Architectural
Construction
Divisions:College Of Environmental Design > Architectural Engineering Dept
Committee Advisor:Asif, Muhammad
Committee Members:Hassanain, Muhammad and Babsail, Mohammad
ID Code:139689
Deposited By:ABUBAKAR MAHMOUD (g201206060)
Deposited On:28 Jun 2015 13:08
Last Modified:28 Jun 2015 13:08

Repository Staff Only: item control page